وحید امیری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به تشدید برخوردها با واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی غیرمجاز در کرمانشاه، گفت : با بررسی و گشتهایی که طی چندماهه گذشته داشته ایم، واحدهای اقامتی و دفاتر مسافرتی غیرمجاز در کرمانشاه شناسایی شده اند.
وی با بیان اینکه این مراکز به سه دسته تقسیم میشوند، افزود: برخی از این واحدها و دفاتر، دارای پروانه بهره برداری هستند، اما مجوز آنها منقضی شده و برای اخذ مجوز اقدام نکرده اند.
معاون گردشگری استان تصریح کرد: تعدادی از این واحدها هم هستند که پروانه بهره برداری آنها منقضی شده و به دلیل اینکه استانداردسازی نشدهاند، اقدامی برای اخذ دوباره مجوز نمیکنند.
وی اضافه کرد: تعدادی از واحدهای اقامتی هم هستند که بدون اینکه مجوزی داشته باشند فعالیت میکنند که این واحدها ضربه مهلکی را به واحدهای دارای مجوز وارد میکنند.
امیری تاکید کرد: پس از شناسایی این واحدها طی چند مرحله به آنها اخطار میدهیم و در نهایت در صورت عدم تمکین برای آنها اظهارنامه الکترونیکی قضایی ارسال میشود و بعد از ۱۰ روز واحدهایشان پلمب میشود.
به گفته این مسئول، از ابتدای امسال بیش از شش مورد از واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی غیرمجاز در کرمانشاه پلمب شده اند.
وی با بیان اینکه در سطح استان حدود ۸۰ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد که تعدادی از آنها در دوره کرونا و رکود حوزه گردشگری فعالیت خود را متوقف کردند، عنوان کرد: این دفاتر پس ازپایان همه گیری این بیماری دوباره فعالیت خود را آغاز کردند، اما اکنون بدون اینکه برای اخذ دوباره مجوز اقدام کنند و یا اینکه فضایی را به عنوان محل کار داشته باشند، فعالیت دارند.
این مسئول گفت: تاکنون ۲۵ دفتر خدمات مسافرتی در استان شناسایی شده که بدون تمدید مجدد پروانه بهره برداری خود، در خانه فعالیت میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه داشتن مجوز و فضایی به عنوان محل کار باعث نظارت بیشتر و دقیقتر روی فعالیت تاسیسات گردشگری خواهد شد، عنوان کرد: در این نظارت ها، نحوه ارائه خدمات، درجه بندی و قیمت گذاری آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
به گفته این مسئول، همچنین از ابتدای امسال بیش از دو هزار بازدید، ۱۵۰ فقره تذکر و ۵۰ فقره اخطار به تاسیسات گردشگری استان داده شده است.
امیری برخورد قاطع با واحدهای غیر مجاز را باعث بالارفتن سطح رفاه، آرامش و امنیت گردشگران دانست و گفت: این مسئله کمک میکند تا جایگاه گردشگرانی که به استان سفر میکنند، تکریم شود و آنها بعدها رغبت بیشتری برای سفر به کرمانشاه داشته باشند.
وی گفت: از گردشگران میخواهیم در صورت مشاهده تخلف و یا نارضایتی از ارائه خدمات در هرکدام از تاسیسات گردشگری استان اعم از مراکز اقامتی، دفاتر مسافرتی، واحدهای بین راهی و پذیرایی و... از طریق تلفن ۰۹۶۲۹ شکایت خود را ثبت کنند.
چهار هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، ۵۲ خانه مسافر، ۵۰ اقامتگاه بوم گردی و ۹۰ مجتمع خدماتی رفاهی گردشگری در سطح استان وجود دارد .