معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال پایانه‌های مرزی و تخصیص قیر به استان‌های سردسیر کشور خبر داد.

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حمل و نقل کشور در جریان سفر خود به استان کردستان وضعیت مرز‌های باشماق مریوان و سیرانبند بانه را مورد بررسی قرار داد.

وی پنج‌شنبه شب در نشست ساماندهی پایانه مرزی باشماق که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق و تردد کامیون‌های ترانزیتی و اتصال پایانه‌های مرزی در کل کشور؛ خواستار بهره‌گیری از عزم ملی و همراهی مسئولان استانی برای تحقق اهداف مورد نظر شد.

امانی با اشاره به بازدید میدانی از مرز باشماق گفت: تملک اراضی مورد نیاز محوطه پایانه این مرز از ۷ هکتار به ۵۰ هکتار افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تقویت زیرساخت‌های مرز باشماق شد و تصریح کرد: از آنجا که وظیفه همه دستگاه‌ها در باشماق در قانون تعریف شده، اما همواره شاهد هستیم اقدامات سلیقه‌ای در این مرز از سوی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، باید با هم‌افزایی و همکاری بیشتر در صدد حل مشکلات این مرز باشیم.  

وی در ادامه بیان کرد: در صورت تامین بودجه مورد نیاز، ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری به ناوگان راهداری استان اضافه می‌شود.

امانی ساماندهی وضعیت جاده‌های استان و رفع نقاط پرتصادف، حادثه‌خیز و ایمن‌سازی محور‌ها را ضروری دانست و افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم بتوانیم هر چه سریع‌تر این نقاط را اصلاح کنیم.

استاندار کردستان نیز در جلسه ساماندهی بر لزوم ساماندهی مرز باشماق و مدیریت واحد تأکید کرد و اذعان داشت که برای تحقق اهداف موردنظر نیازمند تصمیم و کمک مسئولان کشوری هستیم.

بر اساس گفته فرامز امیدی مدیرکل گمرکات استان کردستان نیز در این نشست، یک دستگاه ایکس ری جدید در روز‌های آتی در مرز باشماق مریوان، راه اندازی می‌شود.

آسفالت راه اصلی مرز سیران‌بند بانه

رئیس سازمان حمل و نقل کشور همچنین در سفر به بانه نیز زیرساخت‌های مرز رسمی سیران‌بند،  بررسی حجم تردد مسافر، صادرات کالا، وضعیت جاده‌ای شامل روکش آسفالت، تعریض، خط کشی و نقاط حادثه‌خیز را مورد بررسی قرار داد و خواستار اصلاح نقاط حادثه‌خیز و دو خطه کردن مسیر بانه سیرانبند با توجه به صادرات روزانه کالا،  تردد ۲۰۰ خودرو و تردد ۳۰۰ نفر مسافر در روز  شد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه راه اصلی مرز سیران‌بند نیز باید سال آینده "روکش آسفالت، تعریض و بازسازی ابنیه‌های فنی" انجام شود، عنوان کرد: برای انجام این کار‌ها اعتبارات لازم را تخصیص خواهیم داد.

امانی همچنین از تخصیص قیر به استان‌های سردسیر از جمله استان کردستان برای توسعه راه روستایی خبرداد.

به گزارش تسنیم؛ مریوان در ۱۰۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و مرز باشماق هم در ۱۸ کیلومتری غرب مریوان واقع شده است.  این شهرستان با داشتن مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و صادرات ۴۴۴ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور به ویژه عراق در سال گذشته که ۷۳ درصد آن از این مرز صورت گرفته و امسال صاردات ۵۸۸ میلیون دلار تدوین شده،  یک مسیر با حجم ترافیک بالاست و به واسطه انتخاب این مرز برای مسیر تردد زائران در دو سال اخیر ظرفیتی نیازمند توجه ویژه است.

 شهرستان مرزی بانه با بیش از ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.  مرز سیرانبند بانه نزدیکترین مرز استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است،  این مرز تا سال ۱۴۰۰ کاربری بازارچه مرزی را داشت که بعد از آن به عنوان یک مرز رسمی و مسافری استان معرفی شد. این مرز در نزدیکی روستای سیرانبند و در ۲۵ کیلومتری غرب بانه واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.