معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: توسعه شاهراه حمل و نقل و ترانزیت شرق، هم افزایی ملی و منطقه‌ای می‌طلبد.

جواد اشرفی در اولین کارگروه توسعه کریدور شرق که به میزبانی چابهار برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، بایستی با استفاده از همه ابزار‌ها برای توسعه شاهراه شرق گام بردایم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق ایران (چابهار، زاهدان، بیرجند، مشهد، سرخس) و در مسیر شاهراه جنوب به شمال واقع شده است گفت: صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز ماهیرود به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه از جمله تاجیکستان و قرقیزستان، باعث کاهش مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری در انتقال کالا از بندرعباس و بندر چابهار به این کشور‌ها و در نتیجه اقتصادی بودن تجارت و ترانزیت از این مسیر می‌شود.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال احداث می‌باشد، افزود: این راه آهن از مسیر بیرجند عبور کرده و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس و مرز ترکمنستان متصل می‌شودکه توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به کشور‌های آسیای میانه را بدنبال خواهد داشت.

به گفته وی؛ باید از کلیه فرصت‌ها در توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود درغیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت تعالی و پیشرفت محقق شود.

اشرفی گفت: از پیشران‌هایی که برای توسعه شرق کشور در نظر گرفته شده، کریدور حمل ونقل و ترانزیتی شرق کشور است که با هدایت کالا‌های صادراتی و ترانزیتی از نقاط مختلف دنیا به عنوان یک پل صادراتی، کالا‌ها را به آسیای میانه ارسال می‌کند.

وی افزود: با عدم توجه به این ظرفیت در ادوار گذشته، این موضوع نیاز به پیگیری خاص و ویژه دارد و باید نه تنها منطقه‌ای بلکه بصورت ملی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

 در این جلسه پیش نویس سند اجرایی توسعه کریدور شرق به تصویب رسید و مقرر شد برای پیگیری آخرین وضعیت اجرای این سند، جلسات به صورت ماهانه در استان‌ها برگزار شود.

اتاق‌ بازرگانی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان بلوچستان و نیز انجمن کارفرمایی بخش خصوص به عنوان مجری اجرای طرح منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، دوغارون و سرخس و چگونگی حمل و نقل بین المللی تعیین شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.