ارتقای منطقه شکار ممنوع خدا آفرید به حفاظت شده در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ارتقا منطقه شکار ممنوع خدا آفرید در این استان به منطقه حفاظت شده در این استان خبر داد.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: این ارتقای جایگاه به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از سال ۱۳۹۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع بود، افزود: افزایش سطح حفاظت برای صیانت بهتر از تنوع زیستی گیاهی و جانوری از اهداف ارتقا جایگاه است.

به گفته یوسف پور، در جلسه شورای عالی محیط زیست ارتقا جایگاه مناطق حفاظت شده ۱۱ استان در دستور کار بود.

وی اظهار داشت: این منطقه بیش از ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد و در شهرستان‌های اردل و کوهرنگ قرار دارد که در سال ۹۰ برای حفظ و حراست از گونه‌های جانوری و گیاهی نادر آن به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و تصویب شد.


بیشتر بخوانید


یوسف پور گفت: این منطقه در یک خطه سرد کوهستانی واقع شده و بیش از ۶۲ گونه پستاندار، ۱۷۰ گونه پرنده، ۳۵ گونه خزنده، پنج گونه دو زیست، هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی، ۹۰ گونه گیاهی انحصاری وجود دارد.

وی تصریح کرد: جانورانی مانند بز وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار راه راه، گربه وحشی، گرگ خاکستری، عقاب طلایی، کبک دَری در این منطقه وجود دارد.

یوسف پور بیان داشت: پوشش گیاهی این منطقه شامل لاله‌های واژگون، بن‌سر، باریجه، بلوط و گونه‌های مختلف دارویی از جمله گل برنجاس، گل گاوزبان، جزکوهی، گل الوانه، اندش، کنگر و گون است.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری تا پیش از این هشت منطقه تحت مدیریت محیط زیست شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده شیدا قیصری، زیست سبزکوه و تنگ صیاد و هلن به مساحت بیش از ۱۹۰ هزار هکتار وجود دارد که حدود ۱۲ درصد مساحت استان است و سه منطقه شکار ممنوع شامل تالاب گندمان و چغاخور و منطقه شکار ممنوع خداآفرین وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار