دکتر فرزانه عبدالوهاب پور پژوهشگر فقه و حقوق در یادداشتی نوشت: امروزه عدهای گمان میکنند که حجاب مخصوص دین مقدس اسلام است، در حالیکه این تفکر صحیح نیست؛ زیرا به طور خلاصه میتوان گفت که تمام ملل و مردم جهان، زنانشان دارای حجاب بودهاند اگرچه در کیفیت پوشش فرق داشتهاند. برای ثابت شدن این موضوع به ادلهای از قرآن کریم و شواهد دیگر پرداخته میشود.
از قصه حضرت آدم (ع) و حوا که در قرآن کریم آمده است، مشخص میشود که حوا پوشش و حجابی داشته که در اثر فریب شیطان برهنه گردیده است. خداوند متعال در آیه ۲۲ سوره مبارکه اعراف میفرمایند: «. فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ؛ هنگامیکه از آن درخت چشیدند اندامشان (عورتشان) برای آنها آشکار شد و شروع کردند به قرار دادن برگهای (درختان) بهشتی بر یکدیگر تا آن را بپوشانند...» از این قسمت آیه مبارکه استنباط میشود که به مجرد چشیدن از میوه درخت ممنوع، این عاقبت شوم به سراغ آنها آمد، و در حقیقت از لباس بهشتی که لباس کرامت و احترام خدا بود، برهنه شدند.
همچنین از این آیه مبارکه برداشت میشود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششی داشتند که در قرآن، نامی از چگونگی این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانهای برای شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب میشده که با نافرمانی، از اندامشان فرو ریخته است.
در حالیکه در تورات ساختگی آمده است: «آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولی زشتی آن را درک نمیکردند، و هنگامیکه از درخت ممنوع که درخت علم و دانش بود، خوردند چشم خردشان باز شد، و خود را برهنه دیدند واز زشتی این حالت آگاه شدند.»
در مورد حجاب در تورات آمده است: «تورات و انجیل فعلی که به دست برخی از شاگردان حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) نوشته شده، بر موضوع پاکدامنی و حجاب زن و دوری از هر ناز و عشوهگری جز در برابر شوهر تأکید نموده است».
ویل دورانت درباره حجاب یهودیان میگوید: «در قرون وسطی یهودیان همچنان نسوان خویش را با لباسهای فاخر میآراستند. کسی به آنها اجازه نمیداد که با سر عریان به میان مردم روند. نپوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب را مستوجب طلاق میساخت. از جمله تعالیم شرع یکی آن بود که مرد یهودی نباید در حضور زنی که موی سرش هویداست دست به درگاه خدا بردارد.»
همچنین ویل دورانت درباره حجاب در اروپا و علت برهنگی بیان میدارد: «در وصیت پنجم از وصایای دهگانه حضرت موسی (ع)، خانواده، تقدیس میشود، از لحاظ سازمان اجتماعی، آن را در منزلتی قرار میدهد که تنها معبد از آن بالاتر است. این اهمیت و احترام که در آن زمان برای خانواده بود، در تمام قرون وسطی و قرون جدید در اروپا مراعات میشد و، چون انقلاب صنعتی معاصر آغاز شد، مقام خانواده نیز متزلزل گردید و انحطاط یافت.»
وظیفه زنان از نظر انجیل بدین گونه بیان شده است: «زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزیّن به حیا و پرهیز، نه (مزیّن) به زُلفها (موی سر- گیسو) و طلا و مروارید و رخت گرانبها.»
دو مرجع بزرگ مسیحیت، کِلمِنت و تِرتولیان در مورد حجاب میگویند: «زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد الاّ آنکه در خانه باشد، زیرا فقط لباسی که او را میپوشاند میتواند از خیره شدن چشمها به سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی در نظر خداوند پسندیده نیست که به زیور آراسته گردد و حتی زیبایی طبیعی آن باید اختفا و فراموشی آن، از بین برده شود. زیرا برای بینندگان خطرناک است. درست کردن موی سر و آرایش آن و تنظیم آنها در آیینه فقط از خصوصیات زنانی است که شرم و حیاء را از دست دادهاند.»
حجاب در شریعت زردشت بدین گونه بیان شده است: «در کیش آریایی، زنان محترم، محجوب بودهاند. زنان محترم ایران برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنها را از زنان عادی و طبقه چهارم امتیاز دهد صورت خود را میپوشاندند و گیسوان خود را پنهان نگه میداشتند.»
ویل دورانت درباره حجاب زنان ایرانی میگوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان رفت و آمد داشته باشند و سخن گویند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی از ایران باستان برجای مانده هیچ صورت زن دیده نمیشود.»
حجاب نزد براهمه، روش خاصی داشت و زن حق نداشت از منزلش بیرون برود، و نیز هیچ مردی جز آن محارمی که دین معرفی کرده بود حق نداشتند او را ببینند و بشناسند. همچنین حجاب زن نزد بودائیان مانند برهمائیان بود و تا امروز آثاری از حجاب براهمه نزد هندیها باقی است.
منبع: دانشجو
هواس مان پرت نخواهد شد،
همانطور که کلی پیامبر از جانب خدا مامور شدند فقط برای راهنمایی اما هرگز در بین آن همه فرستاده مشاهده نشده که پیامبری اقدام اجباری برای عبادت و انجام فرامین الهی داشته و به زور متوصل شده باشد،
اساساً دادن عقل شعور به انسان در بین مخلوقات خدا هم برای این بوده که با عقل فکر و راهنمایی فرستادگان بین خوب و خوبتر و بد بدتر را تشخیص بدهد،
والا دلیلی نداشت برای هر شخص قبر جداگانه و حساب اعمال پرونده اعمال جداگانه و بهشت جهنم جداگانه تعریف بشود،
در همین عربستان که جایگاه و شروع دین اسلام است و کلی مکان مقدس مثل خانه کعبه، مسجد پیامبر، قبرستان بقیع وجود داره چیزی به اسم اجبار وجود ندارد.
اینکه به اجبار بخواهند مردم رو به رعایت اصولی سوق بدهند هیچ گاه و در هیچ جای تاریخ جواب نداده همانطور که رضا خان به زور نتوانست چادر از روی سر زنان این سرزمین بردارد، مردم با آن مقابله کردند،
از قدیم گفتند پدری که دزدی می کند نمی تواند به فرزندش امر نهی کند که تو دزدی نکن، چرا که اگر بگوید فرزند در جواب خواهد گفت، اگر دزدی بد است چرا تو دزدی!!
کلا از قدیم گفتن بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی. تا نروید و نبینید باور نمی کنید
(هیچ مرد و زن مؤمنی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول او کند دانسته به گمراهی سختی افتاده است)
دوست عزیز وقتی گفتم دین وقرآن را باسطح سواد وتفکراتمان تعبیروتفسیرمیکنیم یک نمونه خودشماهستید ودوست عزیز این آیه درمقام حضرت زینب نازل شد وقراربود خانم زینب با غلامی ازدواج کند که خانم گفت من ازاشراف قریش هستم با غلام ازدواج کنم که این آیه برپیامبرنازل شد واین آیه چه ربطی به حجاب داشت؟
دوست عزیز من آدرس قرآنی دادم تا روشن بشوی تو هم درقرآن که صراحتا خدافرموده باشه بندگان من وبعنوان باید حجاب اجباری داشته باشند رابفرما ماهم تسلیم فرمان خداهستیم وگرنه تعبیروتفسیر نکنید بله خداوند درقرآن درهمه زمینه ها برنامه ارائه کرده منجمله زکات رباخواری و.....
غالب مفسرین در خصوص مسئله ی حجاب آیه ۵۹ سوره احزاب را مستند این موضوع می دانند:
*((یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما)):علامه طباطبایی درتفسیر این آیه در تفسیر المیزان می فرمایند: (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتر است به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خدا همواره آمرزنده مهربان است )
(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسول خدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزار نمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند
غالب مفسرین در خصوص مسئله ی حجاب آیه ۵۹ سوره احزاب را مستند این موضوع می دانند:
*((یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما)):علامه طباطبایی درتفسیر این آیه در تفسیر المیزان می فرمایند: (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتر است به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خدا همواره آمرزنده مهربان است )
(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسول خدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزار نمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند
در ضمن صرفا قران منبع احکام نیست بلکه احادیث 14 معصوم هم ملاک احکام است، قران و عترت، در هیچ جای قران نگفته نماز صبح 2 رکعت است، بلکه ائمه قران را تشریح می کنند
مهريه؟