به گفته کارشناسان، صندوق‌های املاک و مستغلات امکانی را فراهم می‌کنند تا افراد دارای سرمایه خرد نیز بتوانند در بستر بازار سرمایه در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند.

۲۷ شهریور سال گذشته اعلام شد پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است در نهایت هم پذیره‌نویسی این صندوق ۲۶ مهر ۱۴۰۱ انجام شد. صندوق املاک و مستغلاتی که ۲۴ تیر امسال هم رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اعلام کرد مجوز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات صادر شده است.

پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات به دو روش عملیانی می‌شود و در همین خصوص علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس می‌گوید: پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات به دو روش امکان‌پذیر است. در روش اول ابتدا املاک و مستغلات به صندوق منتقل شده و سپس پذیره‌نویسی صورت می‌گیرد. در این حالت وجه حاصل از پذیره‌نویسی، بابت بخشی از ثمن معامله پرداخت می‌شود؛ به این معنا که ابتدا دارایی مورد نظر خریداری و پس از آن پذیره‌نویسی انجام می‌شود.

او می‌گوید: پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات به روش فوق انجام شد، اما در دومین روش که دومین صندوق املاک و مستغلات از این روش پذیره‌نویسی خواهد کرد، ابتدا پذیره‌نویسی نقدی صورت گرفته و پس از جمع‌آوری منابع، نسبت به خرید ملک متناسب با مبلغ پذیره‌نویسی با رعایت مفاد اساسنامه و امیدنامه، اقدامات لازم انجام می‌شود. در روش اول، سرمایه‌گذار با آگاهی از املاک و مستغلات موضوع سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و، اما در روش دوم، سرمایه‌گذار با اعتماد به مدیر صندوق، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

حالا امروز دوشنبه ۲۷ آذر پذیره نویسی سومین صندوق املاک و مستغلات آغاز خواهد شد.

صندوق‌های املاک و مستغلاتی که کارشناس بازار سرمایه اکبر ادهم با اشاره به نقدشوندگی آن‌ها در رابطه با سایر مزیت‌های این صندوق به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه نقدشوندگی است یعنی در این صندوق‌ها خبری از صف‌های فروش قفل شده نیست. صندوق‌ها دارای مدیریتی هستند که علاوه بر تایید سازمان بورس دانش و مهارت کافی هم دارند. با صندوق‌های املاک و مستغلات قیمت‌های مسکن می‌تواند با توجه به سابقه بورس شفاف‌تر شود و همچنین قیمت‌های بورسی می‌تواند بر بازار مسکن اثرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: افزایش تعداد صندوق‌های حوزه املاک و مستغلات می‌تواند سبب رقابت و جذابیت هم شود و از همه مهم‌تر این که افراد دارای سرمایه خرد، که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه مسکن دارند هم با این صندوق‌ها می‌توانند وارد این فاز از سرمایه گذاری شوند.

امکان سرمایه گذاری خرد در حوزه مسکن که رئیس سازمان بورس مجید عشقی نیز پیش از این در خصوص آن مطرح کرده بود: صندوق املاک و مستغلات می‌تواند در بخش سرمایه گذاری خوب عمل کنند چرا که برای خرید یک واحد کامل در این حوزه نیازمند پول زیادی است، اما با این صندوق‌ها با پول کم هم خرید امکان پذیر شده است.

تعداد صندوق‌های املاک و مستغلات تا پایان سال ۳ برابر می‌شود

در ادامه هم سیاوش پرویزی نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات دوشنبه پذیره نویسی بزرگترین صندوق املاک و مستغلات را خواهیم داشت همچنین درخواست‌ها از سایر مجموعه بانک‌ها و بخش‌های دیگر وجود دارد که سازمان بورس در حال بررسی است.

این مقام مسئول بیان کرد: تمام تلاش‌ها برای این است که صندوق‌هایی که واقعا پروژه و موضوع فعالیت آن‌ها توجیح پذیر باشد و منافع سهامداران را رعایت کنند را مجوز دهیم تا شروع به فعالیت کنند در حال حاضر دو صندوق املاک و مستغلات مجوز فعالیت دارند و تلاش خواهیم کرد تا انتهای سال این صندوق‌ها به ۵ تا ۶ صندوق سرمایه‌گذاری فعال برسد.

بنابر اعلام مسئولان، امروز پذیره نویسی سومین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه آغاز خواهد و حالا باید دید استقبال از آن چگونه خواهد بود؟ 

لازم به ذکر است این  مطلب و تحلیل کارشناسان سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار