علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: نخستین همایش تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه با ۸ محور و ۴۰ زیر محور برای کودکان استثنایی ۱ اسفند برگزار میشود.
وی افزود: پژوهشگاه آموزش و پرورش یک پژوهشگاه تخصصی و ماموریت گرا است که یکی از ابعاد آن در خصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه است و در دوبخش تشکیل میشود.
حمید طریفیحسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هر سازمانی یک ماموریت جداگانه دارد که گاهی اوقات ماموریتها مشترک میشود در همین راستا همایش تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه یکی از ماموریتهای مشترک با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است.
وی افزود: برای نخستین بار گروهی برای تنظیم و برنامه ریزی دروس دانش آموزان اوتیسم ایجاد کردیم که قرار است با توجه به نیاز کودکان منابع درسی به روز رسانی شود.رشته موسیقی برای دانش آموزان اوتیسم و امور خدمات عمومی برای دانش آموزان کم توان ذهنی سال آینده به هنرستانهای استثنایی اضافه میشود. همچنین ۵ رشته داروهای گیاهی، پیراشگری و آرایشگری (ویژه پسران)، کمک سراجی، دستیار کشاورزی شهری و رشتههای جدیدی هستند که در شورای عالی فرهنگی باید تصویب شده و سپس وارد فرایند اضافه شدن هنرستانها شود.
طریفی حسینی افزود: متقاضیان میتوانند تا ۲۰ دی مقالات خود را در ۸ محور مبانی و اصول برنامه ریزی درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، چالشهای برنامه ریزی حوزههای موضوعی مهارتی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه، مدیرین منابع در برنامه درسی، الزامات سنجش و ارزشیابی در برنامه درسی کودکان با نیاز ویژه، دلالت علوم اجتماعی در دروس کودکان با نیازهای ویژه،توانبخشی بالینی و توانبخشی مبتنی بر مدرسه در نظام آموزشی ویژه، تکنولوژی آموزشی در برنامه درسی کودکان با نیاز ویژه فضای آموزشی و تاثیر آن بر دانش آموزان ویژه بخشی برنامه درسی و توانبخشی ارسال کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر ۵۸ دوره تحصیلی متوسطه پیش حرفه ای و ۴۲ دوره هنرستان کار و دانش خاص داریم. همچنین قرار است ۹۰ رشته جدید در هنرستانهای استثنایی ایجاد شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برنامه درسی انطباق یافته به شورای عالی آموزش و پرورش تحویل داده ایم که در این طرح سه سیاست کلی از جمله تعلیم، بسط برنامه های درسی و انطباق برنامه درسی در نظر گرفتیم تا براین اساس برنامه ها و کتاب های درسی براین اساس بروز رسانی کنیم.