مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز سرشماری حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان خبر داد.

حسن قاسم پور گفت: این سرشماری همه ساله در اواسط آذرماه انجام می‌شود و امسال نیز مانند سال‌های گذشته از امروز آغاز و به مدت ۶ روز انجام می‌شود و نتایج آن برای برنامه‌ریزی‌های مدیریت حیات وحش منطقه استخراج و مورد استفاده کارشناسان امر قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه حفاظت شده دربند مشکول شهرستان کوثر به منظور ضرورت تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه های استان انجام می شود.

به گفته او، مقایسه میانگین جمعیت هدف حیات وحش در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه های حیات وحش آگاه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: سرشماری حیات وحش در این مناطق توسط هفت گروه عملیاتی متشکل از محیط بانان و کارشناسان در دو محور از زیستگاه‌های بخش شاهرود و بخش خورش رستم انجام می‌شود.

قاسم پور گفت: این گروه‌ها نسبت به سرشماری گونه کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه همچون خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش مورد مشاهده اقدام خواهند کرد.

او روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS و دوربین‌های چشمی، تلسکوپ و دوربین‌های عکاسی حرفه ای در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد و افزود: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در این سرشماری، میزان زادآوری وحوش و جمعیت پستانداران شاخص منطقه احصا می‌شود، گفت: تعداد و نحوه پراکندگی گونه‌های شاخص و وضعیت زیستگاه‌های آنها در اختیار کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق قرار گرفته و بر اساس آن برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی حیات‌وحش اجرا خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.