علی فتحی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در خصوص احیای خلیج گرگان و جزیره آشوراده در گفت وگوی ویژه خبری گفت: همان طور که شاهد بودیم بهره برداری از احیای خلیج گرگان یک آرزوی دیرینه برای مردم گرگان بود که به حقیقت پیوست.
وی افزود: در دور اول سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ مبنی بر احیای کانال دستور لازم داده شد و از انتهای سال ۱۴۰۰ با فرمان وزیر فقید راه وشهرسازی رستم قاسمی در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شد.
فتحی بیان کرد: در اجرای این طرحها مهمترین بحث همکاری دستگاهها از جمله سازمان محیط زیست بود که همیاری و همکاری لازم را داشتند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر توضیح داد: انتقال آب از دریای خزر از ۱۱ کیلومتر کانال در عرض ۴۵۰ متر به خلیج گرگان وارد شد.
وی یاد آور شد: در زمان خشکی تمام این خلیج خشک شده بود و حتی قایق هم نمیتوانست برود به طوری که زمانی که این دستور داده شد امکان تردد با قایق وجود نداشت و با اجرای این کانال ۳هزار هکتار محوطه خلیج تحت پوشش آب قرار گرفته و در آینده به ۶هزار هکتار هم میرسد.
فتحی بیان کرد: مهمترین بحث انتقال آب از دریای خزر بود که انجام شد اقدامات تکمیلی هم در دستور کار است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر بیان کرد: مطالعه مهندسی ارزش برای جلوگیری از خشک شدن دوباره این خلیج انجام شده و مسیرهایی که از بالا دست هدایت میشدند بررسی شده و مدیریت بهینه آب هم در این بخش انجام شد.
وی تاکید کرد: پس روی آب بر روی کل دریای خزر وارد هست که با مطالعات انجام شده این اقدام در دست اجرا است.
فتحی اظهار کرد: دستاوردهای این اقدام رونق گردشگری در اقتصاد منطقه است همچنین حفظ محیط زیست و بخش گردشگری هم با احیای این خلیج در دستور کار قرار گرفت.
معاون مهندسی سازمان بنادر بیان کرد: بحرانی که در این بخش وجود داشت خشک شدن بندر ترکمن بود که خوشبختانه این حوضچه احیا شد و این حوضچه کاملا بازیابی شد انتقال آب در امور بحث گردشگری انجام شد.
وی بیان کرد: این اقدام با همت قرارگاه سازندگی انجام شده و در کوتاهترین زمان اجرا شد و بیشترین پتانسیل این طرح بحث گردشگری و در کنار آن رونق صیادی است.