احیای سنت قدیمی سیب زمینی کلوخو در بافق

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: شب اول چله زمستان، بهانه‌ای شد که خانواده‌های بافقی آیین سنتی پخت سیب زمینی با کلوخ را دوباره زنده کنند.

 لیلی رنجبر، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: کلوخو از رسوم قدیمی بافقی‌ها است که در گذشته اغلب کشاورزان، در مزارع خود برای دورهمی و شکرگزاری این سنت را اجرا می‌کردند. 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق، افزود: کلوخو سنتی دیرینه در بین مردم دیار نخل و آفتاب است و با این روش سیب زمینی‌ها با ارزش غذایی بالاتری مصرف می‌شود.
 
او بیان داشت: سال‌ها است که این آئین سنتی کمتر اجرا می‌شود، اما امسال همزمان با شب چله زمستان این سنت به همت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق احیاء شد.
 
رنجبر گفت: در قدیم کشاورزان و شهروندان بافقی پایان برداشت هر محصول این کار را انجام می‌دادند و کلوخ‌ها را به صورت کوره‌ای کوچک در مقیاس قطر ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ تا ۴، ۰ سانتیمتری می‌ساختند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق افزود: مردم زیر کوره‌ها را آتش روشن می‌کنند و پس از داغ شدن کلوخ ها، آتش را بیرون می‌کشند و سیب زمینی‌ها را به داخل کوره می‌ریزند.
 
رنجبر بیان کرد: در مدتی که سیب زمینی‌ها در حال پختن هستند، حدود ۳۰ تا ۵۰ دقیقه، فرصتی فراهم می‌شود که مردم در کنار هم باشند و با یکدیگر پیرامون مسائل مختلف گفتگو کنند.
 
او، ادامه داد: پس از داغ شدن و آماده شدن کوره‌ها و داغ شدن کلوخ‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد سیب زمینی داخل کوره‌ها می‌ریزند و در نهایت کوره بر روی کلوخ‌های داغ خراب می‌شود.
 
رنجبر گفت: سیب زمینی کلوخو به صورت‌های مختلفی از قبیل شکم پر و معمولی پخت می‌شود که هرکدام طعم خاصی دارد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق افزود: پرونده ثبتی این آئین در درست بررسی است تا در فهرست آثار نامملوس کشور به ثبت ملی برسد.
 
صادق رنجبر مسئول برگزاری این آئین گفت: آئین سنتی سیب زمینی کلوخو به صورت مسابقه‌ای در پارک آهنشهر بافق، بین شش تیم سه نفره برگزار شد. 
 
او افزود: این مراسم سنتی که همراه با اجرای برنامه‌های شب چله بود، با هدف ایجاد شور ونشاط و همدلی بین خانواده‌های بافقی با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق، برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۱ دی ۱۴۰۲
عالی بود واقعا دستشون دردنکنه بابت این مراسمات انشاالله ادامه داشته باشه