مشارکت ۱۱ هزار کشاورز آذربایجان غربی در طرح جهش تولید

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزون بر ۱۱ هزار کشاورز در مناطق مختلف استان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها مشارکت دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: افزون بر ۱۱ هزار کشاورز در : ۶۳ مرکز جهاد کشاورزی در یک هزار و ۱۵۲ روستای استان در طرح جهش تولید در دیم زار‌های استان مشارکت دارند.

خسرو شهبازی ادامه داد: از مجموع ۴۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم استان ۳۵۰هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید در دیم زار‌ها هستند که تا کنون ۶۳ درصد سطح ابلاغی محقق و زیر کشت قرار گرفته است.

وی گفت: در راستای توسعه مشارکت کشاورزان در این زمینه ۶۳۰ کلاس ترویجی برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ بهره بردار برگزار شده است که موجب جذب مشارکت آنان در این امر شده است.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: برنامه ابلاغی در این زمینه برای هر یک از محصولات دیم از جمله گندم، جو، نخود، عدس، نباتات علوفه ای، دانه‌های روغنی، و گیاهان دارویی نیز در دست اقدام است.

شهبازی با اشاره به تسهیلات ارائه شده و ادوات کشاورزی دنباله بند مورد استفاده برای تحقق این طرح اظهار کرد: ۵۰۰ دستگاه ادوات مختص دیمزار‌ها به مبلغ ۶۶۸ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار داده شده است و در حال جذب به عاملیت بانک ملی هست.

این مقام مسئول  گفت: در این راستا ۱۷ هزار لیتر کود بذر مال تامین و تدارک دیده شده و چهار هزار تن گندم با آن تیمار شده است.

شهبازی اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم دیم نیز در این زمینه از طبقات مختلف خریداری و در اختیار کشاورزان قرارداده شده است.
وی اظهار کرد: این طرح در راستای تامین امنیت غذایی در کشور عملیاتی شد و برای تضمین آن نیازمند افزایش ماده آلی خاک و تغذیه گیاهی و حفظ رطوبت آن و تقویت مزرعه به سمت خاک سازی و رعایت تناوب زراعی و استفاده از حداکثر پتانسیل‌های سرزمین هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: پیاده سازی ایده‌های جدید در این زمینه با همکاری محققان از ملزومات موفقیت این طرح است.

شهبازی ادامه داد: ۳۵ تا ۳۸ درصد کاهش بارش‌ها را شاهدیم که در منطقه ارومیه بیشتر تشدید شده است.

وی گفت: دریاچه ارومیه باید احیا شود، کشاورزی در غیر این صورت از بین می‌رود و در این زمینه نیازمند همکاری محققان هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: نیازمند تغذیه گیاهی بهینه در مزارع هستیم و کود از نیاز‌های پایه ماست و ۲۵۶ هزار تن کود برای اجرای این طرح نیاز داریم، در حالیکه ۱۱۸ هزار تن به استان تخصیص یافته که ۴۶ درصد نیاز واقعی تغذیه خاک مزارع را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.