کیومرث حبیبی امروز در جلسه کمیسیون ایمنی راههای استان اظهار کرد: در ۱۸ ماه اخیر درصد تلفات جادهای در استان کاهشی بوده و این نتیجه قابل تقدیر است، اما با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت و رشد اتومبیل در کشور، باید کوشید که آن را مستمر کرده و به سمت صفر شدن پیش برد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت راههای روستایی بسیار مهم است، افزود: آسفالت راه روستایی گاهی مشکلاتی را به دلایل مختلف از جمله نبود سرعت گیر و ضعف فرهنگ رانندگی به وجود میآورد که باید رفع شود.
وی عنوان کرد: اقدامات فرهنگی و آموزش در راستای کاهش تصادفات و فرهنگ رانندگی، بسیار مهم است و باید در سیستمهای آموزشی، مدارس و صدا و سیما برنامههای تاثیرگذاری تدوین شود.
حبیبی ادامه داد: با توجه به نزدیکی به ماه رمضان، افزایش تعطیلیها و سفرها در این ماه، باید وظایف خود را به درستی به انجام برسانیم و با آمادگی کامل به استقبال از گردشگران و مسافران و مقابله با بحرانهای احتمالی برویم.
به گفته وی، اگر چه در حوزه راه و رانندگی مسائل کمی و کیفی باید با هم در نظر گرفته شود، اما اولویت در استان کردستان که با کمبود زیرساخت رو به رو است، باید مسائل کیفی باشد و بعد کمیت هم در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول با انتقاد از سیستم نمک پاشی، شن و ماسه در جادهها، در سطح استان بیان کرد: بهتر است که در این راستا از تکنولوژیهای جایگزین، چون سیستم نانو و نظرات دانشگاهیان استفاده کرد، چرا که این نمک و شن پاشی هر ساله در زمستان، جادهها را با تخریب زیادی مواجه میکنند.
حبیبی، وضعیت محور سنندج به کامیاران را بسیار نگران کننده اعلام کرد و یادآور شد: در استان کردستان که در حوزه زیر ساخت بسیار ضعیف است و بیشتر اعتبارات تخصیصی به بهبود راه و جاده اختصاص مییابد، میطلبد که این حوزه به صورت ویژه دیده شود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کردستان نیز در این جلسه گفت: استان کردستان در شش ماهه اول سال جاری ۸.۳ درصد کاهش تلفات جادهای را داشته است که رتبه اول کشوری را کسب کرد، در حالی که این آمار در کشور ۸.۲ درصد افزایش داشت.
فرزاد حسنی با اشاره به اینکه استان کردستان طی دو سال اخیر ثبات را در کاهش تلفات جادهای داشته است، خاطرنشان کرد: در این بخش استان کردستان سال گذشته در رتبه ششم کشور قرار داشت که سال جاری به رتبه سوم رسیده است، در واقع همواره استان کردستان طی دو سال اخیر در رتبههای اول تا پنجم کاهش تلفات جادهای در کشور قرار داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته شش فقره تصادف مهم با ۲۰ نفر فوت سر صحنه را در استان داشتیم، تصریح کرد: طی سه سال گذشته ۴۳ درصد تصادفات استان در کیلومتر صفر تا ۱۰ شهرها اتفاق افتاده است.
حسنی ادامه داد: در مجموع ۵۸ درصد تصادفات منجر به فوت استان در محورهای اصلی، ۲۲ درصد در محورهای فرعی و ۲۰ درصد در محورهای روستایی استان رخ داده است.
وی با اشاره به نقاط پرخطر تصادف را در استان، محورهای مریوان-باشماق، مریوان-سقز و بالعکس و بیجار-تکاب گفت: شهرستان سقز از لحاظ تصادفات در رتبه اول استان قرار داشته و پس از آن شهرهای سنندج و بیجار قرار دارند.