علی غمخواری تهیه کننده، کارگردان و مستندساز شبکه فارس درباره ساخت مستند جدیدش با نام «داریک» گفت: این مستند داستان طلا در هنر ایرانزمین است.
نخستین نشانههای استفاده طلا در چشم مصنوعی زن شهر سوخته سیستان بوده تا نقوش شگفت جام طلای مارلیک در آذربایجان غربی و در ادامه طلا در آثار شاخص دوره هخامنشی و ساسانی دیده شده و بعد از آن هم در دوران اسلامی که ظهور آن در معماری اماکن مذهبی و هنرهایی همچون کتابت قرآن کریم، تذهیب و نگارگری بوده است.
او افزود: در مستند «داریک» تلاش شده است تا این سوژه ارزشمند را با بیانهای نوین مستندسازیِ امروز در ساختار مستندهای هیبرید (تلفیق شیوههای بیانی مختلف) برای مخاطب روایت کند.
غمخواری ادامه داد: این مستند لوکیشینهای زیادی داشته است. از شرق شهر سوخته سیستان گرفته تا آذربایجان غربی و تپه مارلیک در استان فارس که لوکیشنهایی متنوع هستند.
این مستندساز شبکه فارس تصریح کرد: امروزه نگاهی در جامعه شکل گرفته است که صرفاً طلا را به عنوان کالای سرمایهای تلقی میکنند، اما ارزش ذاتی طلا به عنوان ابزاری مهم برای بیان عواطف انسانی که در طول تاریخ هنر ایران، به زیبایی ظهور یافته، به فراموشی سپرده شده است. مستند «داریک» تلاش میکند تا تلقی هنرمندانه ذهن خلاق ایرانیان از طلا را در طول تاریخ یادآور شود.
این کارگردان اضافه کرد: گویندگی مستند تاریخی «داریک» که در شبکه فارس و به سفارش معاونت امور استانهای صداوسیما به مدت دو سال تولید شده است را رامین کاملی و شراره حضرتی بر عهده دارند و حسین خداداد بیگی مدیر دوبلاژ آن است.
مستند داریک در جشنواره سینماحقیقت از بین ششصد اثر ارسالی از ۱۲۰ کشور جهان، انتخاب شده است.
این مستند شبکه فارس، از ۲۷ آذر تا ۲ دیماه همراه با جلسات نقد و بررسی در سینما چارسو تهران روی پرده رفت.
عوامل مستند «داریک» شامل تهیه، پژوهش، نویسنده و کارگردان: سیدعلی غمخواری، تصویربرداران: فرید هاشمزاده، حسین سلطانیپور، احمدعلی حیدری، محمدامین هاشمی، صدابرداری و صداگذاری: کیکاوس جهاندیده، تدوین: اکبر رضایی، مشاور گرافیک: کاوه سیستانی و انیمیشنهای دو بعدی این مستند توسط پیمان دهقانی در واحد پویانمایی شبکه فارس تولید شده است.