اسماعیل شجاعی عضو سابق شواری رقابت و کارشناس خودرو در برنامه تهران ۲۰ گفت: ما در تحویل خودرو با کلان حکمرانی مواجه هستیم و بررسی ها نشان می دهد که صنعت خودرو سند چشم انداز ندارد و با یک اشکال اساسی در این حوزه مواجه هستیم.
او می گوید: خودروهای وارداتی وارد بخش انحصاری شده است و این امر نشان می دهد که دولت در فرآیند تولید خودرو دخالت میکند. خودروسازی ما باید خصوصی شود و دولت وظیفه دارد استراتژی در این بخش تعیین کند .
شجاعی افزود: دولت سامانه یکپارچهای را برای خودرو تعیین کرده اما در این سامانه ظرفیت تولید خودرو را به خودروسازان تحمیل کرده است؛ این در حالی است که دولت و مجلس باید به جای نظارت در فرآیند تولید دخالت کنند.
در ادامه تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: سیاست گذاری در قالب قانون دولت اجرا نکرده آیین نامه اجرایی در خودرو را بیرون نداده است و اگر دولت در کار خودروسازان دخالت کار نکند وضع تولید خودرو از وضع موجود بهتر میشود.
او بیان کرد: بحث ارز را خودروسازان مطرح میکنند و همین امر خود برای صنعت خودرو مشکل ساز شده است ؛ ۵۰۰ هزار تقاضا در حوزه خودرو است ولی خودرویی تولید نمی شود بنابراین ما تصمیم گرفته ایم که واردات شود.
همچنین عمادالدین جعفری کارشناس خودرو گفت: شورای رقابت اجازه افزایش قیمت نداده است و قیمت های تعیین شده برای قیمت ابتدای سال ۱۴۰۱ است اما اجازه داده و دست خودروسازان را برای تعیین شرایط قیمتی و تغییر قرارداد باز گذاشته است.
او گفت: قیمت گذاری دستوری خود باعث شده است که شرکت های خودرو ساز قطره چکانی اقدام به عرضه خودرو کنند.
این فرغون سازان خون ملت را در شیشه کردن
بازم حمایت میکنید
البته مسولین ما شدن نوکر اینها
و ملت را فراموش کردن