رحیم خاکی اظهار کرد: مرمت پل به نحوی است که از استحکام لازم برای تردد عابران پیاده و گردشگران برخوردار باشد.
به گفته مدیر کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان البرز پس از اجرای طاق مراحل سبک سازی طاق و کف فرش صورت میگیرد.
خاکی افزود: در مرمت پل بخشهایی که از لحاظ سازهای و ایستایی غیر قابل نگهداری است و مرمتهای غیراصولی دورههای مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد. پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایهها و پایین پل، اکنون قسمت طاق پل به شکل پر در حال اجراست.
به گفته مدیرکل میراثفرهنگی البرز بر اساس قرارداد با پیمانکار، پیشبینی میشود مرمت پل یک سال دیگر به طول بیانجامد.
قدمت بنای اولیه پل خاتون بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی نسبت داده میشود که البته دوره تکمیل و تعمیر و رونق آن به زمان شاه عباس صفوی برمیگردد و در مستندات تاریخی بسیاری از آن نام برده شدهاست.
این پل به منظور ایجاد ارتباط بین دو سوی رودخانه کرج و در محلی مناسب بنا شد و از ابتدای ساخت مورد بهره برداری قرار گرفت، اما در سال ۱۳۳۰ که خسارات زیادی در اثر عبور و مرور وسایل نقلیه به پل وارد شد. با ساخته شدن پل جدید در کنار آن عبور و مرور از روی این پل قطع و از آن دوره تاکنون حفظ و به طور مستمر زیر نظر کارشناسان آثار تاریخی مرمت شده است.
این پل با نام پل دختر، پل شاهعباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته میشود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را میتوان قدیمیترین نام این پل منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.
پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.