احداث ۱۱ سردخانه کشاورزی در شهرستان بروجن

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های بروجن گفت: با احداث ۱۱ سردخانه محصولات کشاورزی در این شهرستان ۱۶۰ هزار تُن به ظرفیت سردخانه‌های این شهرستان افزوده می‌شود.

حسین برزگر امروز دوشنبه در نشست با امام جمعه بروجن تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و هوا و قرار گرفتن شهرستان بروجن در مسیر ترانزیتی استان‌های فلات مرکزی به بنادر جنوب‌غرب و جنوب کشور، احداث و راه‌اندازی سردخانه‌های محصولات کشاورزی در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: کشاورزی این شهرستان به‌ویژه در دشت‌های بروجن، سفیددشت، فرادنبه، بلداجی و گندمان در دهه‌های گذشته رونق زیادی داشت، اما به‌علت مدیریت ناصحیح در منابع آب و خشک‌سالی‌ها با مشکلات کنونی مواجه شد.

برزگر زیرساخت‌های حوزه کشاورزی در شهرستان بروجن را مطلوب اعلام و تصریح کرد: در بخش کشاورزی سند آمایش سرزمینی چهارمحال و بختیاری ۲ راهبرد اساسی در نیمه‌های شرقی وغربی استان در نظر گرفتیم.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به لزوم افزایش بهره‌وری و بازدهی منابع آب در حوزه کشاورزی یادآور شد: ۵۰ درصد سرمایه‌گذاران طرح‌های کشاورزی نوین در شهرستان‌های مختلف استان از کشاورزان بروجنی هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری جبران خلأ ناشی از تغییر رویه کشاورزی در شهرستان بروجن با هدف اشتغال‌زایی جدید را ضروری دانست و اظهار داشت: به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌های کشاورزی در شهر‌های مختلف این شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: آب، برق و سایر زیرساخت‌های این مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌های کشاورزی شهرستان بروجن تامین شده است و با راه‌اندازی آن‌ها زمینه اشتغال حداقل ۲ هزار و ۲۰۰ نفر فراهم می‌شود.

برزگر تاکید کرد: در این راستا ۱۱ سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۶۰ هزار تُن در حال ساخت و احداث است.

وی افزود:راه‌اندازی شهرک تولید نهاده‌های دامی در شهرستان بروجن و راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی در کنرک این شهرستان پیشنهاد شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به عبور خط‌های سراسری گاز از بروجن اشاره و تصریح کرد: تا این لحظه اجازه برداشت گاز برای گلخانه‌های کشاورزی این شهرستان داده نشده که این مهم یکی از چالش‌های اصلی کشاورزی است.

وی یادآور شد: نخستین کارخانه تولید سموم دفع آفات نباتی در سال‌جاری در شهرک صنعتی بروجن بهره‌برداری می‌شود.

برزگر سطح گلخانه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تا قبل از دولت سیزدهم را کمتر از ۳۰ هکتار دانست و اظهار داشت: این سطح هم‌اکنون به ۹۰ هکتار رسیده و ۶۰ هکتار دیگر هم دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است سطح گلخانه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تا پایان دولت سیزدهم به ۵۰۰ هکتار با اشتغال‌زایی هفت هزار نفر افزایش یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تکمیل زنجیره‌های ارزش آبزیان و بادام استان در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و هم‌اکنون تکمیل زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: جهت‌گیری‌های برنامه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های هر شهرستان به‌منظور توسعه بخش کشاورزی جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

برزگر مشارکت مردم برای توسعه بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری را تاثیرگذار و ضروری اعلام و تصریح کرد: امروز به‌دنبال نمونه‌های مشارکت با مردم در این حوزه هستیم تا با هزینه کمتر به بهره‌وری و کیفیت بیشتر دست یابیم.

وی یادآور شد: در این راستا تقویت منابع تکلیفی دولت، همراهی بیشتر بانک‌ها و افزایش تهسلات نهاد‌های حمایتی می‌تواند به بالا رفتن شارکت مردم در حوزه کشاورزی کمک کند.

برزگر اظهار داشت: در ۲ سال اخیر برابر ۱۴۵ هزار میلیارد ریال پرونده احداثی مرتبط با مجوز‌های صادر شده بخش کشاورزی تشکیل داده‌ایم و فقط منتظر منابع هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار