رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ایران معتقد است که سهمیه‌بندی و ۲ نرخی بودن بنزین علاوه بر اینکه فسادزا و منجر به قاچاق سوخت می‌شود، احتمال حمله به سامانه هوشمند سوخت را هم افزایش داده است.

همایون صالحی رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ایران گفت : از ابتدا پیشنهاد صنف جایگاهداران این بود که نرخ‌ها منطقی شده و یارانه به صورت واقعی پرداخت شود از دیگر سو اگر سهمیه بندی و چندنرخی بودن بنزین وجود نداشت، سامانه‌ها مورد حمله قرار نمی‌گرفت و باعث دردسر مردم و زیان جایگاه داران نمی‌شد.

وی اضافه کرد: وقت آن رسیده است که مشکلات جایگاه داران عرضه سوخت از جمله در حوزه سامانه هوشمند از اساس و پایه حل شود تا علاوه بر صنف؛ دولت و مردم هم راحت شوند.

وی با بیان اینکه بروز مشکل و غیرفعال شدن سامانه سوخت در آینده نیز محتمل است، افزود: وقتی چنین اتفاقی برای یک روز در کشور می‌افتد برداشت‌های متفاوتی از ماجرا در جامعه نشر داده می‌شود؛ حتی ممکن است موجب کم اعتماد شدن مردم شود و شایعاتی نظیر افزایش قیمت سوخت بازتاب یابد.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سراسر کشور با بیان اینکه به جز موارد استثناء، همه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور بعد از اختلال اخیر وارد مدار خدمت رسانی به مردم شدند، گفت: جایگاه داران در اختلال اخیر متحمل ضرر مالی شدند که در حال مکاتبه با رییس جمهور و وزیر نفت هستیم تا بتوانیم آن را جبران کنیم.

صالحی در خصوص قاچاق سوخت و ریشه‌های آن گفت: سهمیه سوخت ۲۳ میلیون خودرو در کشور با هر ۲ نرخ در مجموع برای هر خودرو ماهیانه ۲۱۰ لیتر است و در نتیجه مصرف روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر بنزین که بسیار زیاد است، منجر به قاچاق و فروش خارج از شبکه خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک لیتر قاچاق سوخت هم در کشور نباید وجود داشته باشد، اظهار کرد: گا‌ها آمار و اعدادی مانند ۲۰ میلیون لیتر، سالانه هشت میلیارد دلار، کشف ۱۱ میلیون لیتر فرآورده سوختی یا کشف خط لوله ۴۵ کیلومتری برای قاچاق سوخت در رسانه‌ها اعلام می‌شود که این حجم بالا به هیچ عنوان با موتورسیکلت و دبه و نظایر آن امکان پذیر نیست.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران کشور با تاکید بر اینکه موضوع قاچاق سوخت در کشور به صورت برنامه ریزی شده انجام می‌شود، گفت: احجام قاچاق سوخت که آمار آن توسط کمیسیون انرژی مجلس، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس، مرزبانی و سایرین بیان می‌شود نشان می‌دهد که قاچاق سوخت توسط مردم و جایگاه داران انجام نمی‌شود.

صالحی با تاکید بر پاک دستی صنف جایگاه داران و اینکه با کنترل‌های دقیق صورت گرفته قاچاق سوخت در جایگاه‌ها امکان پذیر نیست، افزود: متاسفانه در برخورد با قاچاق سوخت راهبرد مشخصی دیده نمی‌شود در صورتیکه نهاد‌های متولی مشخص هستند و باید با اجرای مُر قانون، مشکل را حل کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.