داریوش امانی ، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز مرز آستارا را یکی از مرزهای مهم ترانزیت و صادرت کالا از کشور دانست و افزود: مشکلات این پایانه در گذشته وجود داشت و باتوجه به قدمت ۲۰ ساله نیازمند بازنگری بود که انجام شد و با برگزاری جلسات و امضای تفاهم نامههایی با کشور آذربایجان درخصوص گذر مرزی جدید اقدام میشود.
داریوش امانی اضافه کرد: درزمان حاضر زمینی به مساحت هفت و نیم هکتار در این منطقه برای ایجاد پایانه جدید تملک شده و اکنون مراحل مقدماتی تعیین مشاور و پیمانکار را طی میکند؛ سال آینده اعتبار آن در بودجه پیش بینی میشود تا ساخت و ساز پایانه جدید آستارا شروع شود.
به گفته وی، با افتتاح این پایانه ظرفیت ورود و خروج ۲ کشور بیشتر خواهد شد و سایت جدید بعنوان پایانه مرزی تجاری و باری و پایانه موجود مسافری باقی خواهد ماند.
اسدالله عباسی بعد از بازدید پل مرزی بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در این سفر مسائل و مشکلات این شهرستان از قبیل خسارت وارده به ابنیه پس از حادثه سیل آستارا، ساماندهی ورود و خروج کامیونها در نقطه مرزی و رفع مشکلات ترافیکی ناشی از تردد آنها مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.
وی ادامه داد: ساخت پل مرزی آستارا که با شروع به کار این دولت در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن با حضور وزیر راه و شهرسازی طی انعقاد قراردادی با جمهوری آذربایجان آغاز شد، در حال آماده سازی و بازگشایی است و بزودی ورود و خروج کامیونها با افتتاح این مسیر تسهیل شده و ظرفیتها به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
استاندار گیلان اضافه کرد: عملیات اجرایی پل ورودی روگذر مسیر آستارا به اردبیل نیز در حال انجام است و تلاش میکنیم کار سرعت بیشتری بگیرد؛ همچنین با اتمام و راه اندازی پروژه راه آهن رشت- کاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی و در سفر رییس جمهور به گیلان آغاز خواهد شد.
عباسی در مورد تردد مسافران از مرز آستارا نیز گفت: در روز افتتاح این پروژه با سفرای آذربایجان به گفتگو خواهیم نشست تا در مورد ورود و خروج مسافران راه حلی پیدا کنیم.