به رغم موافقت کمیته پارلمانی ترکیه با الحاق سوئد به ناتو تصمیم نهایی پس از تعیین زمان مناظره توسط مجمع عمومی ترکیه اتخاذ خواهد شد.

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه روز سه شنبه به پروتکل الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چراغ سبز نشان داد که گامی ضروری برای پیشبرد این موضوع به رای کامل پارلمان است.

تصمیم نهایی پس از تعیین زمان مناظره توسط مجمع عمومی ترکیه اتخاذ خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته تاکید کرد که تصویب الحاق سوئد در ناتو از سوی پارلمان به موافقت واشنگتن با خرید جنگنده‌های F-۱۶ توسط آنکارا بستگی دارد.

روزنامه حریت روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد در کاخ سفید نوشت: آمریکا منتظر تصویب پروتکل عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی پارلمان ترکیه است و قرار است پس از آن اقداماتی را برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا انجام دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در نشست ناتو اعلام کرد احتمالا آنکارا درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تا پایان سال تصویب کند.

با توجه به بروز جنگ اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو ارسال کردند و فنلاند در ۴ آوریل سی و یکمین عضو این اتحاد شد، در حالی که درخواست سوئد هنوز تایید نهایی مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است.

سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در مذاکرات با رئیس جمهور ترکیه، در ازای تصویب این درخواست، موافقت کرد که به تشدید روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند.

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که موضوع پیوستن سوئد به ناتو و پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا «ربطی به هم ندارند» و اوت گذشته گفت که خوشبین است که سوئد در زمستان امسال به ناتو بپیوندد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار