معاون شعر خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: اگر سرقت ادبی اتفاق افتاده باشد، در همان سال انتشار اثر نویسنده می‌تواند ادعای سرقت از اثرش را داشته باشد.

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از اصالت آثار راه یافته به جایزه جلال آل احمد مطمئن بود، گفت: وقتی کتابی مجوز، فیپا و شابک دریافت می‌کند، طبیعتاً متعلق به صاحب اثر است. پس از این بابت خیالمان راحت است. 

محقق ادامه داد: از آنجایی که ما امسال در مراسم جایزه جلال آل احمد به کتاب‌های سال ۱۴۰۱ جایزه می‌دهیم و روند مراسم به این گونه بوده که همیشه به کتاب‌های سال گذشته جایزه اهدا می‌شده، اگر سرقت ادبی اتفاق افتاده باشد، طبیعتاً در همان سال نویسنده، ناشر و ... می‌تواند ادعای سرقت از اثرش را داشته باشد و شکایت کند. یعنی، چون یکسال از تولید اثر گذشته، هر ادعایی بوده آن زمان مشخص می‌شده است. 

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این سوال که در عرصه‌های نمایش مانند فیلم و سریال هم بعد از مدت‌ها مدعیانی اعلام سرقت ادبی از آثارشان را داشتند و صرفاً محدود به همان سال انتشار اثر نبوده، توضیح داد: در حوزه کتاب کمتر شاهد سرقت ادبی هستیم؛ نه اینکه اتفاق نیفتاده باشد. اما چنین ادعا‌هایی در روز‌ها و ماه‌های ابتدای انتشار اثر مطرح می‌شود. اگر احیاناً مشکلی بابت مالکیت اثر وجود داشته باشد، اعلام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار