فرامرزیان مجری طرح راه آهن غرب کشور گفت : مسیر ریلی کارکرد مسافری دارد نه باری چرا که طرف عراقی نمیخواهد اهمیت مسیر ترانزیتی بندر فاو خود را کمرنگ کند در حالی که قطار کرمانشاه - خسروی علاوه بر مسافر کارکرد مهم باری و ترانزیتی نیز دارد.
فرامرزیان تاکید کرد: راه آهن غرب میتواند از ۲ مرز ترانزیتی خسروی و پرویزخان ما را به کشور عراق متصل کند ضمن اینکه فاصله خسروی تا خانقین در کشور عراق فقط ۲۵ کیلومتر است.
به باور وی از آنجایی که مسیر راه آهن غرب کشور در دل دشت قرار دارد هزینه احداث آن بسیار کمتر است، ضمن اینکه فاصله بصره تا بغداد حدود ۶۰۰ کیلومتر میشود، ولی فاصله خسروی تا بغداد تنها ۱۹۰ کیلومتر است.
مجری پروژه راه آهن غرب کشور تاکید کرد: مسیر رسیدن به کربلا و نجف از مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز بسیار کوتاهتر است.
فرامرزیان در خصوص اهمیت ترانزیتی این خط ریلی تاکید کرد: اگر در احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی تعلل شود ترکیه به عنوان رقیب ما میتواند از مسیر کردستان عراق تا بندر فاو جای ایران را بگیرد و در عمل ایران از مسیر جاده ابریشم حذف میشود.
به باور وی بسیاری از کشورها به خصوص آمریکا میخواهند ایران را حذف کنند تا ترانزیت نداشته باشد.
به گفته کارشناسان اقتصادی، راه اندازی راه آهن کرمانشاه - خسروی تحولی اساسی در حمل و نقل غرب آسیا ایجاد خواهد کرد و کالاهای تولیدی این قاره راحتتر به آبهای مدیترانه و اروپا منتقل خواهد شد ضمن اینکه در شرایط تحریم تقویت زیرساختهای حمل و نقل میتواند منبع درآمد قابل توجهی برای کشور محسوب شود.
طبق برآورد مجری راه آهن غرب کشور، مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی تا خانقین در کشور عراق حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد و این مبلغ نسبت به بسیاری از مسیرهای ریلی در ایران هزینه کمتری محسوب میشود.
خانقین نزدیکترین شهر عراق به خسروی و قصرشیرین و در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد.
وی با اشاره به عبور روزانه هزار کامیون باری از محور ترانزیتی کرمانشاه به عراق بیان کرد: احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی میتواند هزینه نگهداری از راهها و نیز تلفات جادهای ما را به شدت کاهش دهد ضمن اینکه کاهش مصرف سوخت و نیز کاهش آلایندههای محیط زیستی از دیگر مزایای راه آهن غرب محسوب میشود.
فرامرزیان شرط اتصال ریلی ایلام را نیز احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی دانست و گفت: از کیلومتر ۱۲۷ مسیر اسلام آباد غرب در ایستگاه چالابکر این اتصال انجام میشود.
فرامرزیان در خصوص آخرین وضعیت تامین اعتبار این پروژه نیز گفت: اگر تا پایان امسال به ما ۵۰۰ میلیارد تومان بدهند زیرسازی ۵۰ کیلومتر از مسیر کرمانشاه – اسلام آباد غرب به اتمام میرسد و آماده ریل گذاری میشود، ضمن اینکه تا بهمن ماه احداث تونل یک و ۲ این مسیر به اتمام میرسد.
وی تاکید کرد: اگر استاندار و نمایندگان کرمانشاه بخواهند حتما میتوانند برای این پروژه اعتبار بگیرند ضمن اینکه دفتر مقام معظم رهبری نیز بر روی این پروژه حساس است.
مجری راه آهن غرب کشور در خصوص پیشرفت پروژه نیز گفت: در مجموع ۳۵ درصد کارهای حوزه روسازی و ایستگاه و همچنین ۵۵ درصد عملیات زیرسازی این طرح تاکنون انجام شده است.
آمار نهایی وی برای کارهای انجام شده مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی شامل ۴۹ درصد خاکبرداری، ۳۷ درصد خاکریزی، ۳۷ درصد بتن ریزی تونل و پل، ۷۸ درصد حفاری قسمت فوقانی تونل، ۶۲ درصد حفاری قسمت تحتانی تونل و ۴۱ درصد لاینگنگ و گالری تونل است.
فرامرزیان گفت: کل مسیر کرمانشاه - خسروی ۱۱ تونل به طول هشت هزار و ۸۰۹ متر دارد که هفت تونل آن به طول چهار هزار و ۳۰۹ متر در ابتدای مسیر یعنی کرمانشاه - اسلام آباد غرب قرار دارد.
به گفته وی تاکنون ۶۲ درصد تونلهای کل مسیر حفاری شده و این رقم برای مسیر کرمانشاه - اسلام آباد غرب ۹۰ درصد است، او همچنین تعداد پلهای بزرگ احداثی مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی را ۲۲ دستگاه اعلام کرد.
فرامرزیان تعداد ایستگاههای پیش بینی شده برای این مسیر را ۱۲ ایستگاه عنوان کرد و افزود: از کرمانشاه به اسلام آباد غرب ایستگاههای پشته کش (به منظور ترانزیت بار کارخانه سیمان)، انجیرک، سراب شیان و سپس ایستگاه اسلام آباد غرب احداث میشود.
وی ادامه داد: بعد از اسلام آباد غرب ایستگاه چالابکر را داریم که محل تلاقی مسیر ریلی ایلام خواهد بود، همچنین ایستگاههای کل کش، قدمگاه، تنگ اسماعیل، سرپل ذهاب، گراوه و در نهایت ایستگاه خسروی یا پرویزخان احداث خواهد شد.
به گفته مجری راه آهن غرب کشور از این ۱۱ ایستگاه احداثی یک ایستگاه درجه یک، سه ایستگاه درجه ۲ و مابقی درجه سه خواهند بود.
وی توضیح داد: ایستگاه خسروی که تشکیلاتی است درجه یک خواهد بود و ایستگاههای پشته کش، اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب درجه ۲ هستند که امکان ترانزیت مسافر و بار در آنها وجود خواهد داشت، اما ایستگاههای درجه سه بین راهی و محل تلاقی سرعت هستند.