جابه‌جایی ۹ ماهه کالا در بنادر هرمزگان از مرز ۸۰ میلیون تُن گذشت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت:بیش از ۸۰ میلیون تُن انواع کالا از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه امسال در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شده است.

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان  در تشریح عملکرد بنادر استان در ۹ ماهه سال جاری گفت: در این مدت ۸۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۳۸ تُن انواع کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده که از این میزان ۵۳ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۳۳۸ تُن کالای غیرنفتی بوده است. 

وی افزود: در این دوره زمانی، ۳۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۲۱۱ تن کالای غیرنفتی در بنادر این استان بارگیری و ۱۷ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۲۷ تن نیز تخلیه شده است.  

افزایش ۴۰ درصدی صادرات کالای غیرنفتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، میزان صادرات کالای غیرنفتی از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه امسال را ۲۹ میلیون و ۸۴۴ هزارو ۹۴۴ تُن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.  

عباس‌نژاد کاپوتاژ کالای غیرنفتی در این بازه زمانی را هشت میلیون و ۵۶۲ هزار و ۴۴۷ تن اعلام کرد و افزود: در ۹ ماهه امسال میزان ترانزیت کالا در بنادر استان هرمزگان به مرز پنج میلیون تُن رسید.

وی با اشاره به ترانشیپ یک میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۱۹ تُن کالای غیرنفتی در ۹ ماهه امسال بنادر استان هرمزگان، عملکرد تخلیه و بارگیری بخش کانتینری را نیز یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۶۶۹ TEU عنوان کرد. 

جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر در بنادر 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به افزایش ۹۲ درصدی پهلوگیری انواع شناورها در این دوره زمانی، میزان جابه‌جایی مسافر در ۹ ماهه امسال را نیز ۱۳ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۳۹ نفر اعلام کرد. 

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران با دارا بودن ۱۰ پست اسکله کانتینری در مجموع به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲۳ دستگاه گنتری کرین فعال در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند. 

کانتینر ترانشیپی آن دسته ازکانتینرهایی هستندکه برای اعزام به مقصد نهایی ابتدا دریک بندراصلی منطقه از یک کشتی بزرک تخلیه و سپس به کشتی های فیدر(کوچک) بارگیری و به مقصد اعزام می‌شوند.

حمل و نقل کالا از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر گفته می‌شود که از راه دریا و یا هر رودخانه ‌مرزی انجام می‌شود، را کاپوتاژ دریایی می‌گویند. 

استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بنادر فعالی است که بیش‌ترین حجم تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.