جاده قیدار ـ ابهر به طول حدود ۶۰ کیلومتر مراکز شهرستانهای خدابنده و ابهر را به هم متصل میکند و به عنوان یک جاده شریانی به لحاظ داشتن تردد بالا، شاهد تصادفات و حوادث زیادی است.
طی ۹ ماهه امسال از ۳۲ فوتی تصادفات در استان، ۱۹ نفر در جاده ابهر- قیدار جان خود را از دست دادند.
طی چند سال اخیر حجم تردد در جاده قیدار – ابهر به واسطه اتصال جاده کردستان و همدان به آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و چون این جاده به عنوان یک جاده فرعی طراحی و اجرا شده است، کشش این حجم از تردد را ندارد و تداوم وضعیت کنونی به علت کم عرض بودن جاده بسیار نگران کننده است.
با پیگیری های انجام شده، تعریف این مسیر ارتباطی به جاده اصلی ارتقا پیدا کرد و ۲ بانده کردن آن در دستور کار قرار گرفت ولی به وسطه محدودیت های اعتباری، خیلی کُند پیش می رود، به طوری که عملیات خاک برداری فقط در ۶ کیلومتر از سمت قیدار شروع و آن هم به حال خود رها شده که این وضعیت هم موجب حادثه خیزی است.
بنابر اعلام پلیس راه استان طی آذرماه امسال در جاده قیدار به ابهر هشت نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند.
افزایش حوادث رانندگی در این محور، رسیدگی به وضعیت آن را به یک مطالبه جدی مردمی در منطقه تبدیل کرده است.
در ادامه این شرایط، هفته جاری یک جلسه اضطراری با حضور استاندار زنجان، نماینده مردم خدابنده در مجلس، فرماندهی انتظامی استان و فرماندهان پلیس راه استان و شهرستان های خدابنده و ابهر، مدیران راه و شهرسازی و راهداری استان و فرمانداران شهرستان های خدابنده و ابهر برای بررسی و رفع نقاط حادثه خیز جاده قیدار - ابهر برگزار شد.
استاندار زنجان با بیان اینکه نقاط حادثه خیز جاده قیدار - ابهر در کوتاه مدت بر حسب اولویت رفع میشود، گفت: در زمان حاضر با یکسری اقدامات کوتاه مدت، رفع مشکلات جاده قیدار- ابهر را پیگیری می کنیم و در بلند مدت هم عملیات تعریض و ۲ بانده کردن آن را در دستور کار داریم که از سمت قیدار عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
محس افشارچی به تحلیل تصادفات جاده قیدار- ابهر اشاره کرد و ادامه داد: در قرارگاه کاهش تصادفات شهرستان های ابهر و خدابنده مباحث فنی برای اصلاح این مسیر باید در دستور کار قرار گیرد.
افشارچی گفت: به دلیل محدودیت های اعتباری عملیات ۲ بانده کردن مسیر قیدار - ابهر زمانبر است ولی تلاش می کنیم تا با اقدامات مورد نیاز در کوتاه مدت از میزان حادثه خیزی این مسیر کاسته شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان حاضر مسیر ارتباطی قیدار – ابهر دچار عارضه شده است، گفت: بر اثر ترکیب ترافیک محلی و جاده ای در این مسیر، به شدت نحوه و میزان ترافیک جاده به هم ریخته است.
البرز حسینی افزود: رسیدگی به وضعیت این جاده به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و افزایش حوادث رانندگی در آن، انجام اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت را ضروری ساخته است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به لزوم شناسایی نقاط حادثه خیز این مسیر و تحلیل تصادفات به وقوع پیوسته در آن تاکید کرد و ادامه داد: علاوه بر پیگیری برنامه عملیات تعریض مسیر باید راهکارهای کوتاه مدتی مثل نظارت بیشتر پلیس راه، کاهش سرعت مصوب در مسیر و نصب دوربین های ثبت تخلف به عنوان اقدام عاجل انجام شود.
حسینی به ضرورت فعال شدن پیمانکار پروژه ۲ بانده کردن مسیر قیدار – ابهر تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی دلیلی بر تعطیلی عملیات عمرانی نیست و پیمانکار باید کارگاه خود را تجهیز و فعال کند.
وی با بیان اینکه امسال ۴۵۰ میلیارد ریال برای عملیات ۲ بانده کردن جاده ابهر – قیدار اختصاص یافته است، افزود: تاکنون از این مبلغ، ۸۰ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده البته ارقامی دیگری به این پروژه داده شده است.
به گفته رییس پلیس راه شهرستان ابهر میزان تردد شبانه روزی در جاده قیدار – ابهر به طرز قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع ۲ بانده شدن مسیر را بیش از پیش ضروری ساخته است.
سرهنگ محمد بختیاری به لزوم نصب تابلوهای هشدار برای محدود کردن سرعت در این مسیر تاکید کرد و افزود: در بخش های از این مسیر به ویژه در پیچ ها، سرعت باید ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر باشد و لازم است محدودیت سرعت در این جاده اعمال شود.
سرهنگ تقی بیگلو رییس پلیس راه خدابنده نیز با بیان اینکه محور قیدار – ابهر به یک درد در منطقه تبدیل شده است، گفت: ما در استان پنج هزار کیلومتر راه داریم ولی تقریبا همه مشکلات در این محور جمع شده است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت جاده قیدار – ابهر به نحوی است که کوچکترین غفلت و سهل انگاری در آن باعث بروز حادثه می شود و به دلیل عرض کم مسیر، جاده امکان لازم را برای فرار از تصادف ندارد.
بیگلو گفت: نصب سرعتکاه در بخش هایی از مسیر و ارسال پیام های هشدار می تواند در کوتاه مدت مورد توجه باشد ولی چاره اصلی این مسیر تعریض آن و اصلاح نقاط حادثه خیز است.
جاده قیدار - ابهر به یکی از نقاط حادثه خیز و بحرانی استان تبدیل شده و با وجود پیگیری های انجام گرفته همچنان معضل تصادفات و مرگ و میر در آن برقرار است.
تاکنون آنگونه که باید و شاید اقدام عملی در این خصوص انجام نگرفته و اقدامات فوری کوتاه مدت در کنار پیگیری برای اجرای عملیات ۲ بانده کردن مسیر گزینه های پیش رو برای حل مشکلات این جاده است.
منبع: ایرنا