هرگونه تکثیر و پرورش حلزون در قم نیاز به اخذ مجوز دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر اساس قوانین حفاظت، هرگونه تکثیر و پرورش حلزون در قم را ملزم به اخذ مجوز اعلام کرد.

 محمدحسین بازگیر اظهار کرد: بر اساس قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و شکار و صید، هرگونه تکثیر و پرورش و خرید و فروش جانوران وحشی و اجزا آنها، بدون اخذ مجوز از ادارات کل محیط زیست، ممنوع و تخلف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، افزود: همشهریان باید مراقب این نوع آگهی‌ها در فضای مجازی و برنامه‌هایی نظیر دیوار و شیپور باشند.

وی با اشاره به خرید و فروش حلزون‌های غیربومی از جمله «آچاتینا» و «آلبینو» با عناوینی همچون کسب درآمد از مشاغل خانگی، این اقدام را کاملا غیرمجاز و ممنوع دانست و گفت: دستورالعمل احداث و بهره‌برداری از مراکز تکثیر و پرورش جانوران بی‌مهره از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده که در آن فقط تکثیر و پرورش حلزون‌های بومی از جنس «هلیکس» پس از تأیید سازمان مجاز اعلام شده است.

بازگیر در ادامه افزود: ممنوعیت نگهداری، حمل، تکثیر و پرورش، رهاسازی، خرید و فروش و صادرات و واردات برخی گونه‌های غیربومی با تأکید بر نوع حلزون آچاتینا، به عنوان یک معضل زیست محیطی و مخل کشاورزی و امنیت غذایی در نامه‌ای از سوی سازمان محیط زیست به نهاد‌های ذی‌ربط اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور نیز با توجه به جایگاه قانونی خود، این گونه از حلزون را بر اساس تحلیل خطر انجام شده، به عنوان یک آفت بالقوه و مهاجم با تأثیر منفی بر اراضی کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان باید از خرید این گونه از حلزون‌ها و یا رهاسازی آن‌ها در طبیعت به شدت خودداری کرده و آن‌ها را به این اداره کل تحویل دهند.

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار