معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : برنامه حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه با حمایت بنیاد علوی، کمیته امداد امام (ره) و وزارت رفاه در استان در حال اجرا است.

ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : برنامه حمایتی تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه از چندین سال پیش با حمایت بنیاد علوی و سپس کمیته امداد امام (ره) و از دو ماه پیش با همراه شدن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این برنامه بخشی از برنامه‌های توسعه دولت و در جهت تامین بخشی از امنیت غذایی این دو گروه آسیب‌پذیر تغذیه‌ای جامعه است که از لحاظ اقتصادی در خانوار‌هایی با دهک‌های درآمدی پایین قرار داشته و با همکاری و مشارکت مستقیم وزارت بهداشت، پایه‌ریزی شده است.

وی گفت: مکانیزم اجرای این دو برنامه بدین‌گونه است که در ابتدا کودکان و مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه توسط مراقبین سلامت پایگاه‌های خدمات جامع سلامت مراقبت و بر پایه شاخص‌های تعیین شده شناسایی می‌شوند.

شکیبا ادامه داد: کودکان مبتلا به اختلال رشد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مادران باردار مبتلا به اختلالات ناشی از بدی تغذیه نیز به کمیته امداد امام (ره) معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر اساس سامانه ویژه تعیین دهک‌های اقتصادی خانوار، افراد را شناسایی و در صورت دارا بودن شرایط، آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و به همین شکل، همکاران محترم کمیته امداد نیز پس از دریافت افراد واجد شرایط پیشنهادی همکاران ما در سیستم بهداشتی، بررسی‌ها را انجام داده و در صورت نیاز، پوشش حمایتی انجام می‌گیرد.
 
شکیبا افزود: پوشش و سبد حمایتی مصوب جهت مادران باردار و کودکان و دستورالعمل‌های مربوطه و چگونگی اجرا، از همان دستورالعمل‌های مورد تفاهم وزارت بهداشت و سازمان‌های حمایتگر تبعیت می‌کند و دارای اقلام مواد غذایی مورد نیاز با مقدار و ترکیب تعیین شده است.
 
وی تاکید کرد: موضوع توجه تغذیه‌ای به مادران باردار با تاکید بر مادران باردار دارای سوء تغذیه به‎دلیل رشد سریع در دوران جنینی و غیرقابل برگشت‌بودن برخی عوارض ناشی از سوءتغذیه در دوره‌های بعدی زندگی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
شکیبا تصریح کرد: کودکان تحت پوشش از ۶ ماهگی تا پنج سالگی و مادران باردار از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی فرزندشان می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط از پیش تعیین شده، تحت پوشش برنامه قرار گیرند.
 
وی افزود: مادران باردار در معرض سوء تغذیه نیز از ابتدای بارداری تا سن دو سالگی کودکشان و در این فاصله زمانی، به مدت ۱۲ ماه تحت پوشش این برنامه حمایتی با مدیریت کمیته امداد امام (ره) می‌توانند قرار گیرند.
 
شکیبا عنوان کرد: هدف این طرح بهبود وضعیت تغذیه و رشد در دوره کودکی و مادران باردار مبتلا به اختلالات رشدی و تغذیه‌ای است.

وی بیان کرد: تغذیه در دوره نوجوانی و به ویژه برای دختران، در تامین سلامت آینده جامعه و داشتن یک نسل سالم بسیار مهم است.

شکیبا ادامه داد: کودکان زیر پنج سال که تحت پوشش برنامه حمایت تغذیه‌ای سازمان رفاه هستند، از یک سبد غذایی یک بسته ۱۶ قلمی از انواع مواد غذایی بهره می‌برند که هزینه آن در کارت سرپرست خانوار به‌صورت ماهیانه یا دو ماه یک بار شارژ شده و این شارژ از طریق پیامک به اطلاع خانوار می‌رسد بنابراین اهمیت دارد که سرپرستان خانوار دارای شماره تلفن همراه به‌نام خود باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کسانی که این بسته‌های حمایتی را دریافت می‌کنند باید در محدوده ۱۶ قلم مواد غذایی که برای آنان در نظر گرفته شده و در فروشگاه‌های از پیش تعیین شده خرید کنند.
 
وی اذعان داشت: مرکز معاونت بهداشتی، کودکان مبتلا به اختلال رشد را که در خانواده‌های بی‌بضاعت زندگی می‌کنند و دارای مشکلات اقتصادی هستند شناسایی می‌کند اختلالات رشد این کودکان با سواد تغذیه‌ای و مشکلات تغذیه‌ای خانواده‌های آنان ارتباط مستقیم دارد.
 
این مسئول افزود: بعد از دریافت بسته حمایتی اگر در وضعیت رشد کودک در مدت دو ماه بهبودی حاصل نشود مشخص می‌شود که مشکل او مشکل رشد نبوده است و کودک از دریافت سبد‌های مراقبتی بعدی محروم خواهد شد.
 
وی اذعان داشت: مبالغی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌شوند قابلیت ماندگاری ندارند و نمی‌توان آن را برای دو سه ماه آینده نگه داشت بلکه مبلغ واریز شده باید در همان ماه هزینه شود و اگر هزینه نشود کارت آن خانوار ماه بعد شارژ نخواهد شد.
 
شکیبا گفت: با هزینه نکردن مبلغ واریزی در واقع خانواده به سامانه اعلام عدم نیاز می‌کند و از این رو این افراد به صورت خودکار حذف شده و کارت آن‌ها در ماه‌های آتی شارژ نمی‌شود.
 
وی یادآوری کرد: این برنامه با توجه به ضرورت توجه به سلامت جامعه در خصوص مادر و کودک و برقراری امنیت غذایی و دسترسی به مواد غذایی سالم و کافی بر اساس گروه‌های سنی و فرهنگ اجتماعی فرد برای داشتن یک زندگی پویا و سالم طرح‌ریزی شده است.
 
این مسئول یادآوری کرد: نکته مهم در زمینه سبد حمایتی تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال این است که شارژ‌های ماهیانه قابلیت پس‌انداز شدن نداشته و در صورت عدم برداشت ماهانه، شارژ در ما‌های بعدی انجام نشده و کودک از لیست خارج می‌شود و دوم اینکه ادامه شارژ ماهانه وابسته به تغییرات مثبت رشدی کودک و بهبود وزن و رشد قدی اوست که در صورت عدم بهبودی، کودک از لیست دریافت کنندگان حمایت حذف خواهد شد
 
وی با بیان اینکه این برنامه به جهت تامین سلامت مادر و کودک و برقراری امنیت غذایی است، تصریح کرد: همراستا با اعطای سبد حمایتی، انجام معمول برنامه‌های مشاوره تغذیه و آموزش ترویج تغذیه سالم و ... توسط کارشناسان تغذیه و مراقبین گرامی شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت جهت مادران و خانوار‌ها انجام می‌گیرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.