قاسم عسگری نسب گفت: پیشبینی می شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتیهایی با ظرفیت هشت هزار TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت و برنامههای در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره برداری رسیده و در حال حاضر ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.
وی با اشاره به جزئیات سرمایه گذاری و طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی در این بندر تعریف شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: قرارداد ۵۶ میلیون دلاری مربوط به پروژه احداث کریدور لجستیکی (مسیر دسترسی کامیون ها به بندر) به طول ۲.۶ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ۱۲ باند به همراه پروژه احداث فاز اول سیلو ۱۰۰ هزار تنی در این فاز است که پروژه اول در دهه مبارک فجر و پروژه دوم در خردادماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی گفت: قرارداد سرمایه گذاری احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق با قابلیت بهره برداری از پنج هزار متر مکعب آب به ارزش ۲۲ میلیون یورو نیز با یک شرکت ایرانی منعقد شده است.
عسگری نسب با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم در فاز یک بندر شهید بهشتی بیان کرد: در این مدت ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی انجام شده، عمق حوضچه از ۹ متر به ۱۶.۵ متر افزایش یافته و موج شکنی به طول سه کیلومتر در این فاز احداث شده است.
وی ادامه داد: همچنین یکهزار و ۷۰۰ متر اسکله احداث شده که طول کل اسکلههای این بندر به ۲ هزار متر افزایش یافته و در حال حاضر امکان پهلوگیری ۶ فروند شناور با آبخور حد اکثر ۱۲۰ هزار تن فراهم است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال سه خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشورهای چین و هند و امارات راه اندازی شده گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و برعکس توسط کانتینرهای یخچالی و خشک جابهجا می شوند و در خط سوم هفتهای یک سفر به بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام میشود.
وی تصریح کرد: راه اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بیش از ۶ هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در فاز یک بندر شهید بهشتی، برنامهها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندیهای نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالاهای اساسی میشود که ۳۰ درصد مجموع کالاهای اساسی ورودی به کشور را در بر میگیرد.
وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده ظرفیت بندر شهید بهشتی از سه میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری سالانه افزایش یافته است و امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۲.۵ میلیون تن نیز در این بندر وجود دارد.
عسگری نسب در خصوص فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این فاز، یک پکیج آماده سرمایه گذاری شامل ۴۰ هکتار پسکرانه و اسکله ۹۷۰ متری هست که استحصال اراضی آن انجام شده است.