استراسبورگ به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۴ معرفی شد

به دنبال ارزیابی کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب، ادره آزوله، مدیرکل یونسکو، استراسبورگ (فرانسه) را به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.

ادره آزوله، مدیرکل یونسکو استراسبورگ فرانسه را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

مدیرکل یونسکو در این خصوص گفت: در زمان‌های نامطمئن، بسیاری به کتاب‌ها به عنوان پناهگاه و منبع رویا‌ها روی می‌آورند. در واقع، کتاب‌ها توانایی منحصر به فردی برای سرگرمی و آموزش دارند. به همین دلیل است که ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه از طریق کتاب و خواندن به دانش و تفکر دسترسی دارند. به همین دلیل است که یونسکو هر ساله پایتخت جهانی کتاب را تعیین می‌کند. پس از گوادالاخارا در سال ۲۰۲۲ و آکرا در سال ۲۰۲۳، خوشحالم که استراسبورگ را به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ اعلام کنم.

یونسکو و کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب تحت تأثیر تمرکز شدید استراسبورگ بر کتاب برای مقابله با چالش‌های تنش‌های اجتماعی و تغییرات آب و هوایی، با برنامه‌هایی مانند «خواندن برای سیاره» قرار گرفتند. این شهر بر توانایی کتاب‌ها برای تشویق بحث و گفتگو درباره نگرانی‌های زیست‌محیطی و دانش علمی، با تمرکز بر جوانان به‌عنوان عوامل تغییر تأکید می‌کند.

استراسبورگ همچنین به دلیل میراث ادبی و فعالیت‌هایی که سازماندهی کرد و رشته‌های هنری بسیاری از موسیقی گرفته تا تئاتر و تصویرسازی را برجسته می‌کرد، مورد ستایش قرار گرفت. این شهر تجربه قابل توجهی در سازماندهی رویداد‌های بیرونی بزرگ‌مقیاس دارد.

رویداد‌های مرتبط با پایتخت جهانی کتاب از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در روز جهانی کتاب و حق نشر آغاز می‌شود.

گفتنی است، شهر‌هایی که به عنوان پایتخت جهانی کتاب یونسکو تعیین شده‌اند متعهد می‌شوند که کتاب و خواندن را برای همه سنین و گروه‌ها، در داخل و خارج از مرز‌های ملی ترویج کنند و برنامه‌ای از فعالیت‌ها را برای سال سازماندهی کنند.

استراسبورگ پس از مادرید (۲۰۰۱)، اسکندریه (۲۰۰۲)، دهلی نو (۲۰۰۳)، آنتورپ (۲۰۰۴)، مونترال (۲۰۰۵)، تورین (۲۰۰۶)، بوگوتا (۲۰۰۷)، آمستردام (۲۰۰۸)، بیروت (۲۰۰۹)، لیوبلیانا (۲۰۱۰)، بوئنوس آیرس (۲۰۱۱)، ایروان (۲۰۱۲)، بانکوک (۲۰۱۳)، پورت هارکورت (۲۰۱۴)، اینچئون (۲۰۱۵)، وروتسلاو (۲۰۱۶)، کوناکری (۲۰۱۷)، آتن (۲۰۱۸)، شارجه، (۲۰۱۹)، کوالالامپور (۲۰۲۰)، تفلیس (۲۰۲۱)، گوادالاخارا (۲۰۲۲) و آکرا (۲۰۲۳) به عنوان بیست و چهارمین شهر این عنوان را به خود اختصاص داده است.

کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب یونسکو متشکل از نمایندگان فدراسیون کتاب‌فروشان اروپایی و بین‌المللی (EIBF)، انجمن بین‌المللی نویسندگان (IAF)، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (IFLA)، انجمن بین‌المللی ناشران (IPA) و یونسکو است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار