فاز اول رود دره فرحزاد آماده افتتاح است

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر افزایش سرانه فضای سبز، گفت: فاز اول رود دره فرحزاد در مرحله افتتاح قرار دارد و تا نیمه اسفند امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

علی محمد مختاری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از رود دره فرحزاد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲ سال قبل حدود چهار تا پنج هزار معتاد در این محل وجود داشت، افزود: اجرای این طرح در پاکسازی منطقه بسیار مهم بوده و رضایت شهروندان را به همراه داشته است.

مختاری افزود: با تشکیل قرارگاه آسیب‌های اجتماعی به ریاست شهردار تهران تمامی معتادان متجاهر از سطح شهر تهران از جمله رود دره فرحزاد جمع آوری شده‌اند.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: اکنون رود دره فرحزاد از معتادان متجاهر پاکسازی شده و به محیطی امن برای تفریح و آسایش شهروندان تبدیل شده که فاز اول این رود دره به وسعت ۵۴ هکتار پایان امسال افتتاح می‌شود.

به گفته وی، همچنین فاز دوم این طرح نیز تا پایان سال آینده تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع ۱۴۰ هکتار از رود دره فرحزاد در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مختاری با اشاره به اجرای طرح کمر بند سبز شهر تهران نیز، گفت: در ۱۵ اسفند ماه امسال ۲ هزار هکتار جنگل کاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

به گفته وی، با افتتاح این ۲ هزار هکتار، مجموع طرح کمر بند سبز شهر تهران به ۴۸ هزار و ۲۵۰ هکتار می‌رسد و عملا طرح ۵۰ هزار هکتاری کمر بند سبز شهر تهران تا سال آینده بسته می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۳۷ طرح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای افتتاح خواهد شد که بخشی از این طرح‌ها افتتاح شده همچنین ۱۰۰ بوستان مادر و کودک نیز در دست طراحی است که ۲۰ بوستان تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود.

مختاری ادامه داد: تحقق مدیریت یکپارچه سیل شهر تهران، بهبود اکوسیستم شهر، کاهش آلودگی هوا، احیای جریان کمی و کیفی سفره‌های زیرزمینی تهران، حفاظت از ایستگاه‌های حیات وحش برای نسل‌های آینده و حفاظت از گونه‌های گیاهی با ارزش محدوده، از اهداف اجرای طرح ساماندهی رود دره فرحزاد است.

به گفته وی، در اجرای این طرح جمع آوری زباله‌های رها شده در بستر رودخانه و دره فرحزاد و بازیابی گونه‌های جانوری و قنات‌های موجود نیز محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: امروز سرانه فضای سبز شهر تهران به بیش از ۱۷ متر افزایش یافته است که با بخش برون شهری حدود ۴۸ متر خواهد شد که البته سرانه فضای سبز برای تهران قابل قبول است، اما در مناطقی که بافت فشرده مسکونی دارند توزیع عادلانه نداریم.

وی اظهار کرد: با دستور شهردار تهران در مناطقی همچون ۱۷، ۱۸، ۷، ۸ مقرر شد لکه‌های مشجر و پهنه‌های G که کاربری فضای سبز دارند و یا با خرید زمین و ایجاد فضای سبز، سرانه‌های این مناطق را افزایش دهیم. این اقدام از محل جریمه‌های تخریب فضای سبز تأمین می‌شود. در حقیقت حسابی توسط شورای شهر تهران اختصاص داده شده تا پول‌هایی که بابت تخریب فضای سبز واریز می‌شود برای توسعه فضای سبز در مناطق کم برخوردار مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل برای تملک زمین‌های مشجر در مناطق مختلف هزینه شده است.

مختاری تاکید کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران در شهر تهران ۷۵ پارک محله‌ای و منطقه‌ای به همراه سه جنگل سرخه حصار لویزان و چیتگر مجموعا ۴۲۲۰ هکتار فضای سبز شهر تهران را تشکیل می‌داد و سرانه فضای سبز شهر تهران یک متر برای هر شهروند بود، اما امروز ۲ هزار و ۳۹۰ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داریم و در بخش برون شهری نیز در حالیکه مساحت جنگل‌ها ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار بود به ۴۶ هزار و ۲۵۰ هکتار افزایش پیدا کرد و امسال نیز در بخش برون شهری ۲۰۰۰ هکتار در ۱۵ اسفند ماه به این رقم افزوده خواهد شد تا به اهداف خود نزدیک شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار