محمدرضا شهاب زاده، فرماندار آستارا امروز (دوشنبه ۱۱ دی ماه) در جریان آغاز فعالیت پل آستارا – آستارا گفت: قدیمی بودن پل مرزی بندر آستارا که سالیان طولانی زیر بار تردد ناوگان باری و مسافری، فرسوده و مستهلک شده و پاسخگوی حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور نبود، موجب بروز ترافیک در مرز و به تبع آن در این شهرستان و مشکلات عدیده برای شهروندان شده بود.
او افزود: از این رو به منظور رفع این مشکل طی بررسیهای کارشناسی و نشستهای تخصصی بین کشور ایران و آذربایجان احداث مرز جدید در دستور کار قرار گرفت.
فرماندار آستارا تصریح کرد: با توجه به مقدماتی که انجام شده و مشکلاتی که در سالهای گذشته برای مردم این بندر مرزی به لحاظ تردد کامیونها و تریلرها به ویژه در زمان پیک صادرات و واردات ایجاد شده بود، دولت سیزدهم قول رفع این مشکل را داد و به وعده هم وفا کرد.
شهاب زاده گفت: امروز شاهد ورود نخستین کامیونها از مرز جدید از طرف آذری به کشورمان هستیم و امید است با گشایش این مسیر و پل جدید شاهد تردد آسانتر و توقف کمتر کامیونها در مرز ایران باشیم.
به گفته او، با توجه به افتتاح این پل جدید اتومبیلرو ترافیک در سطح شهرستان آستارا کمتر خواهد شد و صادرات، واردات و ترانزیت از این محور تسهیل خواهد شد.
مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعالترین مبدأ مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب میشود.
پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستارا چای (پل قدیمی) که منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است به جهت مستهلک بودن مدت ۳ ماه در دست تعمیر بود و این خود منجر به ترافیک سنگین در شهرستان شده بود.
طبق برنامه ریزی انجام شده با گشایش پل مرزی جدید تمامی کامیونهای خالی از این مسیر تردد خواهند کرد تا میزان توقف کامیونهای تجاری در مرز به حداقل برسد.
ضمن اینکه تردد کامیونهای حامل بار از پل فلزی (قدیمی) بین ایران و آذربایجان ادامه خواهد داشت تا مرز جدید امکان پذیرش همه کامیونها را داشته باشد.
شهرستان مرزی بندر آستارا در غربیترین نقطه استان گیلان، همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.
این شهرستان با داشتن ۳ مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی فضای مناسبی برای تجارت در منطقه است.
منبع: ایرنا