افزایش سن ناوگان به ویژه اتوبوس، از اصلیترین مسائل استانها در حوزه حمل و نقل عمومی بوده و لرستان نیز از این امر مستثنی نیست، تا جاییکه مقام اول این استان در بهره مندی از جوانترین ناوگان اتوبوسی هم اکنون به سوم نزول یافته است.
همزمان با بهسازی راههای ارتباطی و رشد جمعیت، ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است تا رهایی از گرههای ترافیکی در محیطهای شهری تسهیل و از طرفی هزینهها کاهش یابد که استفاده از ناوگان عمومی در تعطیلات نوروزی با استقبال گسترده عموم مردم همراه است و بسیاری از شهروندان، برای گذر تعطیلات سال نو از اتوبوس، سواری کرایه و مینی بوس استفاده میکنند.
بی شک بهینه سازی جریان حمل و نقل همواره یک اولویت مهم در دولتهای مختلف بوده است تا اهداف مهمی همچون کاهش تصادفات و تلفات جاده ای، صرفه جویی در هزینه ها، ایجاد فرصتهای شغلی، حفاظت از محیط زیست به واسطه صرفه جویی در مصرف سوخت و استفاده اقشار مختلف از جمله جامعه متوسط و کم درآمد از امکانات برابر محقق شود.
ایمنی سفر و کاهش تصادفات نیز نکته بسیار مهمی است که آمارها نشان میدهد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، امنیت بیشتری دارد، چراکه این خودروها موظف به نوسازی، انجام معاینههای فنی و البته درج ساعت تردد در پلیس راهها به منظور رعایت سرعت مطمئنه هستند.
ضرورت نوسازی ناوگان عمومی در لرستان که در شاهراههای ترانزیتی کشور قرار دارد و سالانه میلیونها مسافر را در محور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور پذیرا میشود، دوچندان است، چراکه علاوه بر عبور حجم به نسبت بالایی از مسافران، محورهای آن نیز کوهستانی و پر فراز و نشیب هستند و از مجموع هشت هزار کیلومتر جاده این استان پنج هزار کیلومتر برفگیر است.
حال که به گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، نوسازی و توسعه ناوگان مسافری با اعتبار ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال کلید خورده است، توجه ویژه به لرستان و حال خوب ناوگان عمومی آن نیز ضروری میباشد تا مسافران، ضمن عبور از جادههای کوهستانی با آرامش، از مناظر زیبا و شگفت انگیز همراه جاده لذت ببرند.
جابهجایی ۱۲۸ میلیون مسافر طی سال گذشته گواهی بر این ادعا است که نوسازی ناوگان یک ضرورت بدون اولویت بندی بازه زمانی است تا این تعداد از مسافران در جادههای کشور و ۲ میلیون مسافر محورهای ارتباطی لرستان با ایمنی بیشتری سفر کنند.
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان به ایرنا میگوید: سالانه حدود ۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه عمومی در جادههای استان تردد میکنند که متوسط سهم ناوگان اتوبوس از این تعداد یک میلیون و ۵۰ هزار نفر و مینی بوس نیز ۳۷۰ هزار نفر است.
رضا عبدی گفت: ۱۶۵ دستگاه اتوبوس ناوگان برون شهری لرستان با متوسط سن ۱۰ سال و هشت ماه در حال فعالیت هستند، در حالیکه متوسط سن ناوگان اتوبوس کشور بین ۱۴ تا ۱۵ سال است.
وی ادامه داد: هرچند متوسط سن ناوگان اتوبوس لرستان از میانگین کشور کمتر است، اما رتبه جوانترین ناوگان کشور که در سالهای قبل متعلق به استان بود، اکنون پس از بوشهر و ایلام، به سومین تنزل یافته و ناوگان اتوبوس لرستان وارد فاز میانسالی شده که بازسازی آن ضروری است.
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان همچنین متوسط سنی ناوگان مینی بوس کشور را ۲۸ سال برشمرد و افزود: ۵۲۵ دستگاه مینی بوس موجود در لرستان با متوسط عمر ۳۷.۵ سال فعالیت میکنند و به دلیل سفرهای زیارتی و گردشگری درون استانی، ۹ ماهه امسال تعداد جابجایی مسافر از طریق این ناوگان، ۵۸ درصد افزایش یافته بنابراین تعمیر و بازسازی این ناوگان نیز با توجه به محورهای کوهستانی و گردشگری استان ضرورت دارد.
عبدی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد تصادفات برون شهری لرستان مربوط به ناوگان عمومی است، اضافه کرد: ۳۲ هزار و ۸۶۷ سفر در ۹ ماهه امسال از طریق ناوگان اتوبوسی استان انجام و ۷۶۸ هزار و ۲۵۵ مسافر جابجا شدند، همچنین ۴۱۱ هزار مسافر با ۴۲ هزار و ۸۲ سفر مینی بوسی جابجا شده اند.
۲۱۴ میلیارد ریال برای بازسازی ناوگان لرستان هزینه شد
وی همچنین با اشاره به فعالیت ۸۳ شرکت مسافربری در لرستان افزود: ۲۱۴ میلیارد ریال سال گذشته از محل تسهیلات تبصره ۱۸ برای بازسازی ۷۵ دستگاه مینی بوس و ۱۳ دستگاه اتوبس ناوگان عمومی برون شهری لرستان به طور کامل جذب و هزینه شده است.
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان یادآور شد: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی در ماههای آینده، تلاش میشود نام نویسی و پرداخت تسهیلات امسال نیز پس از تخصیص اعتبار و طی مراحل قانونی صورت گیرد تا با ایمن سازی ناوگان عمومی، سفرهای امن و مطمنی برای مسافران رقم زده شود.
عبدی افزایش قیمت قطعات، کرایه به نسبت پایین جابجایی مسافران برون شهری و قیمت حدود ۱۳۰ میلیارد ریالی خرید هر دستگاه اتوبوس را از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاری در این بخش برشمرد و گفت: با توجه به نیازسنجی و اعلام سهمیههای استانی به صورت سراسری، سهم لرستان در مرحله جدید تسهیلات، ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۹۳ دستگاه مینی بوس است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان نیز در خصوص آغاز ثبت نام تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوس و مینی بوس اظهار داشت: استفاده از تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه به منظور انجام تعمیرات و بهسازی ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی امکانپذیر شده است.
مرتضی شیروانی بیان کرد: شرایط استفاده از تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با هدف انجام تعمیرات و بهسازی ناوگان اتوبوس و مینیبوس در استان اعلام شده است و مالکانی که متقاضی هستند، برابر سهمیه اختصاصیافته به استان از سهمیه کشوری، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی اضافه کرد: باتوجه به محدودیت منابع اعتباری اولویت پرداخت با ناوگان فعال مدلپایین، در حال بازسازی، نیاز به بازسازی و دارای کارکرد مناسب حداقل ۱۲۰ صورت وضعیت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است و متقاضیان تا ۱۶ دی ماه میتوانند با مراجعه به سامانه جامع تسهیلات به نشانی اینترنتی https://t ۱۸.rmto.ir ثبتنام کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان بیان کرد: تمامی مراحل ثبتنام و معرفی به بانک بهصورت سامانهای و نیاز به مراجعه حضوری مالکان نیست و در صورت داشتن هرگونه سوال با شماره ۰۶۶۳۳۴۳۶۳۲۱ یا ۰۶۶۳۳۴۰۳۶۶۵ داخلی ۴۱۵ تماس حاصل نمایند.
شیروانی در خصوص شرایط و ضوابط تسهیلات افزود: شرایط سنی متقاضیان ۱۸ تا ۷۰ سال، نرخ سود تسهیلات ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماه بوده که مبلغ پرداخت تسهیلات بازسازی برای اتوبوس حداکثر هفت میلیارد ریال و برای مینیبوس حداکثر ۲ میلیارد ریال است.