کارشناس آمریکایی: 

مصادره دارایی‌های روسیه اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره را تضعیف می‌کند

به گفته یک کارشناس آمریکایی مصادره دارایی‌های روسیه، دارایی‌های غرب در روسیه را به خطر می‌اندازد.

لری جانسون، کارشناس اقتصادی و افسر سابق سیا، گفت که توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب موقعیت بریکس را تقویت می‌کند و دارایی‌های آمریکا و اروپا در روسیه را به خطر می‌اندازد.

این کارشناس در گفتگو با کانال Judging Freedom در یوتیوب افزود: روسیه می‌تواند با مصادره دارایی‌های غربی که هنوز در خاک این کشور است، پاسخ تلافی جویانه دهد.

جانسون تاکید کرد که مصادره دارایی‌های روسیه اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره را تضعیف می‌کند.

این کارشناس از اینکه غرب -به ویژه در زمانی که روسیه رئیس گروه بریکس شد- بحث درباره مصادره منابع مالی روسیه را آغاز کرد، ابراز تعجب کرد. جانسون معتقد است که این سازمان بین المللی (بریکس) قادر خواهد بود سیستم مالی جایگزین خود را بسازد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، اتحادیه اروپا و کشور‌های گروه ۷ نزدیک به نیمی از ذخایر ارزی روسیه را به میزان حدود ۳۰۰ میلیارد یورو مسدود کردند. حدود ۲۰۰ میلیارد یورو در اتحادیه اروپا وجود دارد که بیشتر آن در حساب‌های Euroclear بلژیکی، یکی از بزرگترین نظام‌های مالی در جهان است. در پایان اکتبر، گزارش شد که در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ حدود سه میلیارد یورو سود از دارایی‌های تحریم شده روسیه به دست آورده است.

اکتبر گذشته، رهبران اتحادیه اروپا به کمیسیون اروپا دستور دادند تا طرح‌هایی را برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده برای تامین مالی بازسازی اوکراین آماده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار