انجام ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است و مشکلی در خصوص تامین مرغ وجود ندارد.

حسین برزگر در نشست مهار تورم چهارمحال و بختیاری که با حضور استاندار و معاون وزیر صمت برگزار شد، اظهار داشت: در آذرماه امسال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار و در دی‌ماه تاکنون ۶۳۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و تا پایان‌ماه به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه خواهد رسید.

وی افزود: پارسال، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان از سوی فعال این بخش محقق شد.

برزگر با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۲۸ هزار تن آبزیان در استان تولید شده است، اضافه کرد: تولیدات آبزیان پارسال در استان ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن بود.

وی اظهار داشت: به واسطه بارندگی پارسال در استان، تولیدات حوزه کشاورزی استان از ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال زراعی ۱۴۰۲ رسیده است.

برزگر افزود: تولیدات بخش دام، طیور قیمت گوشت قرمز و سفید و لبنیات به دلیل آزاد سازی نرخ ارز افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی برای افرایش تولیدات امسال ۲.۵ درصد بود، گفت: با توجه به اقدامات مطلوب حوزه کشاورزی، افزایش تولیدات به بیش از پنج درصد خواهد رسید.

برزگر بیان داشت: در بخش نهاده‌های دامی به غیر از کنجاله سویا که مدتی در تابستان دچار مشکل شده بود، هیچ مشکل دیگری در حوزه تامین نهاده‌های دامی در استان وجود نداشت.

به گفته وی، پارسال ۳۰ هزار تن کود شیمیایی در استان مصرف شد که این میزان امسال تاکنون بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ است و تا پایان اسفندماه مصرف کود شیمیایی به بالای ۳۳ هزار تن خواهد رسید.

برزگر با اشاره به تولید بیش از حد نیاز استان در حوزه سیب‌زمینی و حبوبات که به خارج از استان صادر می‌شود، افزود: هم‌اکنون ذخایر برنج در استان مطلوب و قابل قبول است و در بحث علوفه خودکفا هستیم.

وی ادامه داد: متوسط تولید و سرانه تولید به ازای هر نفر۳۰۰ کیلوگرم بیشتر از سرانه کشور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین میوه شب عید در استان، گفت: ۴۶ غرفه برای توزیع میوه نوروزی پیش‌بینی و تاکنون بیش از ۱۵۰ تن سیب درختی خریداری و به استان حمل شده است ۵۰ تن دیگر نیز درحال حمل است و قرارداد خرید ۳۰۰ تن پرتقال نیز منعقد شده است.

وی به کم‌بودن زیرساخت‌های حوزه بازرگانی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش از محل بخش دولتی و غیردولتی ضعیف است و نیازمند تقویت و سرمایه‌گذاری جدی است.

به گفته برزگر، برای تکمیل و راه‌اندازی سردخانه پنج هزار تنی نافچ از محل فروش اموال ۹۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است تا باراه‌اندازی این طرح، ظرفیت ذخایر سردخانه استان افزایش یابد.

وی به فعال کردن کمیته قیمت‌گذاری گوشت اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۳۶ کاروانسرا در شهرکرد و بروجن فعال است و با فعال شدن میدان عرصه دام دست دلال‌ها و واسطه‌ها کوتاه خواهد شد و برای راه‌اندازی میدان عرصه دام مکان‌یابی انجام شده است.

گفتنی است؛ یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.