تونل‌های نسل جدید حماس نقطه ضعف ارتش رژیم صهیونیستی

فارین پالیسی فاش کرد علی‌رغم اینکه ارتش رژیم صهیونیستی با آگاهی و تجهیزات پیشرفته وارد جنگ با غزه شد، اما اکنون مقابل جنگ تونلی حماس کم آورده است.

مجله آمریکایی فارین پالیسی تایید کرد که اتکای فزاینده حماس به تونل‌ها در نوار غزه و تلاش‌های دقیق آن در ساخت و ساز به این جنبش کمک کرد تا به اهداف خود دست یابد.

 این مجله می‌گوید که این تونل‌ها منجر به بی‌ثباتی نیرو‌های صهیونیستی شدند، خسارات زیادی به بار آوردند، پایان جنگ را به تأخیر انداختند و پیروزی ارتش رژیم صهیونیستی را دور کردند.

در تاریخ جنگ تونل‌ها هرگز اتفاق نیفتاده است که یک مدافع بتواند ماه‌ها را در چنین مکان‌های باریکی سپری کند. این اقدام در دوره‌ی طولانی بی سابقه بوده است. تونل‌های حماس بزرگترین نقطه ضعف اسرائیل در جنگ است و تخریب آن‌ها نیازمند روندی کند و دست و پاگیر است.

 ارتش رژیم صهیونیستی درحالی وارد جنگ کنونی شد که ادعا می کرد از پیشرفته‌ترین توان نظامی در کشف تونل برخوردار است، اما حتی متخصص‌ترین یگان‌ها در کشف تونل‌ها نیز به دلیل تله انفجاری ورودی تونل‌ها متحمل خسارات شدند.

 نسل جدید تونل‌های حماس

این شبکه از تونل‌ها که نیروهای مقاومت از آن برای پنهان کردن خود و اسرا، برنامه ریزی عملیات، ذخیره سلاح و کمین سربازان صهیونیستی استفاده می‌کنند، بخش مهمی از زیرساخت‌های نظامی جنبش حماس را تشکیل می‌دهد.

فارین پالیسی می‌گوید که این بزرگترین نقطه ضعف ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ است، بنابراین نابودی آن برای تضعیف قابلیت‌های نظامی حماس و جلوگیری از حملاتی مشابه حملاتی که این جنبش در ۷ اکتبر انجام داد، ضروری است.

تونل غزه

با آغاز سال جدید، اکنون چندین سوال برای برنامه ریزان نظامی و تحلیلگران مطرح می‌شود، از جمله: «اسرائیل» چقدر به نابودی شبکه تونل نزدیک است؟ چه مدت طول می‌کشد تا نیروهایش بر این تهدید غلبه کنند؟

در رابطه با این موضوع، فارین پالیسی می‌گوید که جنگ تونلی همواره یکی از کشنده‌ترین و پیچیده‌ترین انواع نبرد بوده است و در طول جنگ جهانی اول، هزاران سرباز انگلیسی در تلاش برای تخریب تونل‌های زیرزمینی آلمان کشته شدند. به همین ترتیب، پس از سال ها، آمریکا تلاش کرد تا دشمنان خود را در تونل‌ها شکست دهد.

پس از حملات رژیم صهیونیستی در ۲۰۱۴ علیه غزه، تل‌آویو به رویکرد استراتژیک‌تری روی آورد. این کشور واحد‌های متخصص در جنگ تونل را ایجاد کرد، ساختار‌های تونلی خود را برای آموزش سربازان ساخت، شناسایی تونل را با واحد‌های متحرک بهبود بخشید و تحقیق و توسعه هدفمند را انجام داد، راه‌حل‌های تاکتیکی منحصربه‌فردی برای افزایش آمادگی ارائه کرد و همکاری با شرکا و متحدان را تقویت کرد اما اکنون واحدهای نخبه این رژیم نیز توان مقابله با تونل‌های حماس را ندارند.

در نتیجه ارتش رژیم صهیونیستی با پیشرفته‌ترین قابلیت‌های نظامی برای کشف، نقشه برداری، خنثی سازی و انهدام تونل‌ها وارد جنگ کنونی شد. اما این پیشرفت، از چالش جنگ در یک محیط زیرزمینی کم نکرد و متخصص‌ترین واحد‌های صهیونیستی در ورودی تونل‌ها در معرض کمین قرار گرفتند.

ارتش صهیونیستی

فارین پالیسی فاش کرد که جنگ کنونی نشان داده است که نسل جدیدی از تونل‌های حماس وجود دارد، شبکه‌های فعلی عمیق‌تر و محکم‌تر و شبیه تونل‌های نفوذی بزرگ در بخش شمالی غزه هستند، زیرا حماس از تکنیک‌های پیشرفته حفاری استفاده کرده و توانسته توانایی‌ها خود را در ساخت تونل به سطح بالاتری برساند.

ورودی تونل‌های حماس مرحله‌ای خطرناک برای اسرائیل

ورودی‌های تونل‌هایی که توسط «حماس» ساخته شده است، اساساً حفره‌های کشنده در زمین هستند که از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند و معمولاً استتار و انفجاری هستند و به چاه‌های تونل منتهی می‌شوند که بخشی از تونل است. سازه‌ای که برای نفوذ به عمق زمین و رسیدن به شبکه گسترده تری از تونل‌ها استفاده می‌شود.

در طول تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی، سربازان صد‌ها ورودی تونل را کشف کردند که پیشروی آنها را پیچیده کرد. این تونل‌ها همچنین به نیروهای حماس اجازه داد تا از زیر زمین بیرون بیایند و سلاح‌های خودکار یا موشک انداز را به سمت نیرو‌های صهیونیست شلیک کنند.

با ارزش‌ترین چیز در این جنگ زمان است، زیرا نیرو‌ها در یک محیط نظامی پیچیده عمل می‌کنند که ترکیبی از جنگ شهری، جنگ تونل و عملیات جستجو و نجات است که مستلزم مکان یابی بقیه تونل ها، کار در اطراف تله‌های انفجاری و اجتناب از حملات غافلگیرانه است.

بنابراین، تونل‌ها سربازان صهیونیست را سردرگم کردند، خسارات سنگینی به بار آوردند و پایان جنگ را به تأخیر انداختند و در واقع، مشخص شد که اسرائیل نمی‌تواند کل شبکه تونل‌های حماس را کشف یا تخریل کند. برای اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کند به اهداف جنگی خود دست یافته است، ابتدا باید حداقل دو سوم زیرساخت‌های زیرزمینی حماس را نابود کند.

شکست سربازان صهیونیست

فارین پالیسی در پایان گزارش خود نوشت: در حالی که اسرائیل برای نابودی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس حرکت می‌کند، نیرو‌های آن زیر آتش هستند و هر روز تونل‌های بیشتری کشف می‌شود. تکمیل این ماموریت ممکن است چند ماه دیگر طول بکشد، جنگ تونلی مستلزم استقامت و زمان است. پایان دادن به جنگ پیش از موعد ممکن است به معنای شکست باشد. برای جلوگیری از چنین نتیجه ای، توانایی اسرائیل برای تعیین جدول زمانی خود ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۱۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
این تونل‌ها مدفن رژیم کودک کش وسپاه بی‌قید وایمان وقاتل آنهاست که از ترس خودشون رو مثل موش خیس می‌کنند وپمپرز میپوشن بدین ترس بمیرید بمیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آمریکا
مرگ بر صهیونیسم جهانی خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مرگ بر رژیم صهیونیسم
آخرین اخبار