چندی پیش، خبرهایی درمورد پویشی تحت عنوان «داستان حمایت، مداومت» منتشر شد که در آن، از هنرمندان و فعالان صنعت مد و لباس، ملزومات پوشش و طراحی داخلی دعوت شد تا با زبان هنر و محصولات فرهنگی و در قالب داستان، از مردم مقتدر فلسطین حمایت کنند و ندای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برسانند. بدنبال آن، از ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، ملزومات پوشش و طراحی داخلی درخواست شد تا با این پویش همراهی کرده و با شرکت کردن در رویداد مداومت، ایده ها، طرحها و یا محصولات خود را با استفاده از نمادها و هنرهای فلسطین با هشتگ story_of_support# در فضای مجازی منتشر کنند.
به گفته سجاد صالحی، دبیر رویداد مداومت، برگزاری این رویداد از جایی شکل گرفت که یک دغدغه و مسئله جهانی برای تولید محصولاتی به وجود آمد که هویت فلسطین را با خودشان به همراه داشته باشند. از اینرو، مجموعههای مختلفی در دنیا از جنس تولیدکنندگان حوزههای مد و لباس، طراحان و ایده پردازان برای این که بخواهند به شکلی، به موضوع فلسطین و دغدغهی جهانی که به وجود آمده است و برای این که به واسطهی محصولات خود از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند هویت فلسطین و نمادهای آن را در طراحیهای لباسهای خود قرار دادند و این اتفاق برای ما بسیار جذاب شد. به این دلیل که در کنار همه فعالیتهای رسانهای که در دنیا انجام میشود برخی از افراد با محصولات خود در حال دفاع از مردم مظلوم فلسطین هستند و به شکلی، از این جریان بزرگ حمایت میکنند. در نتیجه، این موضوع، دغدغه و مسئله اصلی ما شد که چطور میتوانیم به واسطهی محصولات خود رسانهای را ایجاد کنیم و از طریق آن، یک همدردی و همزبانی جهانی به وجود آوریم.، چون خود پوشش و لباس ما یک رسانه است و میتواند پیامهای زیادی را به مخاطب برساند.
صالحی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که جدای از اتفاقات رخ داده شده در فضای مجازی، در فضای واقعی نیز، از بسیاری از محصولاتی که ما با آنها زندگی میکنیم یا به اصطلاح، محصولات سبک زندگی که داریم را برای این مهم استفاده کنیم و پوشاک، یکی از محصولات جدی است که میتواند ارتباط موثرتر و مستقیم تری را برای تعامل و همزبانی درمورد یک موضوع انسانی به وجود آورد.
دبیر رویداد مداومت درمورد بخشهای این رویداد گفت: محور اصلی رویداد مداومت، مد و لباس و ملزومات مد است که شامل جواهرآلات، مد و پوشاک از جنس کیف، کفش، روسری، مانتو و لباسهایی میشود که تولید میشوند و این محور رویداد مداومت است و با توجه به قابلیتهای خلاقانه و ابتکار عملهایی که در طراحی وجود دارد این موضوع، محور اصلی انتخاب محصول ما قرار گرفت.
صالحی ادامه داد: در رویداد مد و مداومت، ما با اقشار مختلفی از جمله ایده پردازان، طراحان، تولیدکنندگان و مجموعههایی در تعامل هستیم که به شکلی، یک نشان تجاری برتر و در کنار تولید خود، یک رسانه قوی نیز دارند و این موضوع بسیار جذابی است برای این که ما بتوانیم مخاطبمان را که خودش خالق اثر است و همچنین، به واسطهی آن، مصرف کننده را نیز درگیر کنیم و گزینهی جدیدی برای استفاده از این محصولات را در اختیار آن قرار دهیم.
او تصریح کرد: در دنیا هم به همین ترتیب، یک سری مجموعهها هستند که در حال تولید محصولات مختلفی هستند. اعم از این که آنها تولیدات دیگری نیز دارند و صرفاً تولیداتشان بر مبنای نمادهای فلسطین نیست و به خاطر دغدغه شان، محصولی را تولید کرده اند و بدنبال آن، ما به یک سری دستاوردها رسیدیم از جنس این که هویت و سبک زندگی فلسطین دارای بار مفهومی است که میتوان از این مفاهیم برای طراحی مد و لباس بهره گرفت و همچنین، یک بازار بزرگ اقتصادی در همین محور در دنیا وجود دارد که میتواند بهانهای برای یک سری تولیدات مشترک جهانی باشد و این موج میتواند بخش زیادی از مجموعههای مختلفی که در دنیا فعال هستند را همسو کرده و با یک زبان مشترکی به نام هنر، آنها را به هم نزدیک کند تا بتوانند در تعاملات بعدی با هم، همکاری کنند.
دبیر رویداد مداومت درمورد چالشهای ایدهها گفت: اگر بخواهیم این چالشها را با بُعد داخل کشور بررسی کنیم یکی از مهمترین چالشهایی که الان میتوان در تولیدات محصولات محتوامحور به آن اشاره کرد، نبود وجود بازار پایدار و باثبات است و قطعاً یک سری ظرفیتها وجود دارند و افرادی هم هستند که جنس کارهایشان کاراکتر محور یا نماد محور است.
چالش دیگر، نوع ارائه محصول به بازار است. یعنی ما سکوهای ویژهای برای ارائه محصولات هویت محور به شکل مد و لباس نداریم. اما وقتی فراتر از کشور نگاه میکنیم و آن را به عنوان فرصتی میبینیم که میتوان به واسطهی آن در یک بازار بزرگتر و جهانی با مخاطب زیادتر و با علاقه مندی به این محصولات حضور داشته باشیم، متوجه میشویم با یک نگاه جهانی میتوان از این چالشها عبور کرد. یعنی تولیدکنندگان ما صرفاً فقط برای داخل کشور تولید نکنند و همین موضوع، بهانهای شد و از بُعد بین الملل به موضوع نگاه کردیم و با شناسایی ظرفیتهای بین الملل، این الگو و مدل را به تولیدکننده ارائه دادیم که میتوان با نگاه بین الملل، محصولات مشترکی را تولید کرد که بازار جهانی داشته باشند و بتوانند نیازهای داخلی را هم، پاسخگو باشند.
صالحی تصریح کرد: ۷۰۰-۸۰۰ تولیدکننده خوب را در دنیا شناسایی کردیم و متوجه شدیم برخی از این مجموعهها ایرانی هستند که در داخل یا خارج از کشور به تولید محصولاتی با نمادهای فلسطین میپردازند و با توجه به دغدغهای که بسیاری از ایده پردازان، طراحان لباس و تولیدکنندگان داخل کشور داشتند به دنبال چنین هم افزایی و هم فکری مرتبط با حمایت از مردم مظلوم فلسطین بودند. در نتیجه، بنا را بر این گذاشتیم تا به کمک همین فعالان حوزه مد و لباس کشور، یک سری سلسله رویدادهایی را با عنوان مداومت طراحی کنیم که بتوانیم بیشتر گفتگو کرده و از ایده پردازان و طراحان دعوت کنیم تا با نگاه خلاقانه و ایدههای نوآورانه خود، ایدههای جذابی در تولید محصولاتی با نماد فلسطین را به کار بگیرند و محصولات جدیدی را تولید کنند.
دبیر رویداد مداومت افزود: برای انتخاب ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان سه شاخص را به عنوان معیار و ملاک اصلی درنظر گرفتیم: یکی، بحث هویت ساز بودن و به کارگیری نمادهای هویتی فلسطین. دوم، نوآوری و ابتکاری که به کار برده شده است و سومین شاخصه موردنظر ما، قابلیت تجاری سازی و این که محصول قابل مصرف باشد و این امکان را داشته باشد تا در بازارهای جهانی عرضه شود.