معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ظرفیت نگهداری فرآورده‌های پلاسمایی در این استان با راه‌اندازی نخستین «سردخانه سیار» به میزان ۲ برابر افزایش یافت.

علی حسنی معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این سرخانه دارای ظرفیت نگهداری حدود ۳۵ هزار واحد پلاسما است که بدین ترتیب ظرفیت نگهداری محصولات پلاسمایی در استان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون چند سردخانه ثابت در مشهد و چند شهرستان خراسان رضوی دایر است، ادامه داد: طی چند سال اخیر نیاز به خون و تولید فرآورده‌های خونی و محصولات پلاسمایی در استان افزایش یافته است که به دنبال افزایش ظرفیت نگهداری و مدیریت آن هستیم.

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: با به کارگیری این سردخانه، می‌توان خون و فرآورده‌های خونی سایر سردخانه‌های فعال در استان که دچار انباشت هستند را به این سرد خانه منتقل کرد

وی تاکید کرد: انتقال خون خراسان رضوی اکنون دارای سردخانه‌های ثابتی است تا بتواند محصولات خونی و فراورده‌های پلاسمایی تهیه شده را نگهداری و به عنوان ذخیره برای مصرف تدریجی حفاظت کند.

حسنی با بیان اینکه مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی محدود است، افزود: ممکن است میزان تولیدات خونی تهیه شده در همان روز مصرف نشود و خون اهدایی و فراورده‌های خونی تولید شده بیش از مصرف روزانه باشد که اگر شرایط و ظرفیت کافی برای نگهداری آن‌ها وجود نداشته باشد، قابل استفاده نخواهند بود.

افزایش ضریب سلامت خون‌های اهدایی در خراسان رضوی

معاون فنی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به بهره برداری از ۲ دستگاه پیشرفته حوزه اهدای خون برای نخستین بار در مشهد به نام‌های «دستگاه اتوماتیک تعیین گروه خون اورتو ویژن» و «دستگاه غربالگری ویروسی به روش الکتروکمی لومینسانس» گفت: این نهاد مکلف است برای تایید و اطمینان سلامت تمامی خون‌های اهدایی و محصولات و فراورده‌های خونی یک سری آزمایشاتی را بر اساس پروتکل‌های کشوری و دستورالعمل‌های بین المللی انجام دهد.

حسنی افزود: تاکنون این آزمایشات از طریق دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شد، اما راه اندازی دستگاه جدید «غربالگری ویروسی» با تکنولوژی پیشرفته با دقت و سرعت عمل بالا، فرآیند بررسی خون‌های اهدایی را تسهیل کرده و تضمین بیشتری برای احراز سلامت خون‌های اهدایی و فرآورده‌های خونی است.

وی ادامه داد: دستگاه دیگر به صورت اتوماسیون در مدت زمان کوتاهی می‌تواند با دقت و سرعت بالا آنتی ژن‌های سازگار موجود در گلبول‌های خون و تعداد نمونه‌های بیشتری را آزمایش و شناسایی کند که در نتیجه خون سازگار سریع‌تر آماده می‌شود و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و همه این موارد در راستای افزایش ضریب سلامت محصولات خونی مورد نیاز بیماران استان و کشور است.

«دستگاه اتوماتیک تعیین گروه خون اورتو ویژن» و «دستگاه غربالگری ویروسی به روش الکتروکمی لومینسانس» و همچنین «کانتینر سردخانه اهدای خون» خراسان رضوی، بیستم دی ماه با حضور مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور بهره برداری شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.