رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: غربالگری بیش از ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر از نظر بیماری‌های دیابت و فشار خون در استان انجام شد.

 پژمان بختیاری نیا گفت: در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان ماه در خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است، تاکنون ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۲۳۲ نفر افراد بالای ۱۸ سال در استان، معادل ۶۳.۸ درصد جمعیت آن، از نظر بیماری‌های دیابت و فشارخون غربالگری شده اند.

او افزود: از این تعداد، یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۶۶ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ۲۸۵ هزار و ۳۳۹ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول و ۲۷۱ هزار نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان از نظر دیابت و فشارخون غربالگری شدند.

آقای  بختیاری نیا با اشاره به غربالگری دیابت و فشارخون ۱۵۰ هزار و ۲۶۶ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بهبهان و ۱۳۷ هزار و ۱۵۰ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شوشتر، ادامه داد: اجرای پویش ملی سلامت در سراسر کشور تا پایان دی ماه امسال تمدید شده است و افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت، در این پویش شرکت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان درخصوص پیام‌های محوری در آموزش عمومی بر اساس نتایج مطالعه بررسی سواد سلامت پیرامون پیشگیری و کنترل بیماری دیابت و پر فشاری خون گفت: قند خون ناشتا باید کمتر از ۱۰۰ باشد و فشار خون طبیعی نباید بیش از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه باشد.

آقای بختیاری با بیان اینکه علامت شایع قند خون بالا، بی علامتی است، افزود: نیمی از بیماران پرفشاری خون، به دلیل بی علامتی از فشارخون خود خبر ندارند، این درحالی است که سبک زندگی، خواب، استرس، تغذیه و بی تحرکی از عوامل موثر در افزایش قند خون و فشار خون هستند.

به گفته او، فشار خون بالای ۱۸۰/۱۱۰ میلیمتر جیوه یک اورژانس پزشکی است و نیاز به مراجعه فوری به پزشک یا تماس با اورژانس دارد، بنابراین از هم استانی‌ها درخواست می‌شود با شرکت در این پویش از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند، درصورتیکه به این دیابت یا فشارخون مبتلا باشند، با شناسایی و مراجعه به موقع به پزشک، این بیماری‌ها با تجویز دارو کنترل شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.