به مناسبت هشتصد و شانزدهمین سالگرد بزرگداشت مولوی امروز همایش نیمیم ز ترکستان نیمیم ز فرغانه در مشهد برگزار شد.

این همایش به همت موسسه فرهنگی خردسرای فردوسی و خانه مولانا امروز در سالن همایش آریو مصلی نژاد برپار شد.

رییس موسسه فرهنگی درّ دری در این همایش به ضرورت معرفی مولانا جلال الدین محمد بلخی اشاره کرد و گفت: مولانا متعلق به یک اقلیم و قومیت نیست؛ بلکه متعلق به تمدن گسترده است.

علیرضا قیامتی، استاد دانشگاه فرهنگیان و قائم مقام خردسرای فردوسی نیزدر این مراسم به شعرخوانی پرداخت و گفت: مولوی دردانه‌ای است که فضای فکری جهان را تحت تاثیر قرار داده است، او راز و رمز جهان را در صلح و مهرورزی بیان کرده که کمتر شاعری آن را بیان کرده است. 

قیامتی گفت: شور در وجود مولانا انباشته است، وحدت وجودی او چهره‌ای سرآمد از او ساخته است و سخن او شور در جهان برپاکرد و متعلق به هیچ مذهبی نیست، او برای همه سخنوری کرده است. 

ابوطالب مطفری رییس موسسه فرهنگی درّ دری و فعال فرهنگی افغانستانی نیز در ادامه افزود: شخصیت مولانا جلال الدین محمد بلخی در دنیای اسلام و غیر اسلام محبوب است و شاخصه هایی، چون ایمان کامل به خدا و پیامبر و رسیدن به عمق اسلام، انسان دوستی، رعایت حقوق انسانی او را از دیگران متمایز ساخته است. 

رییس موسسه فرهنگی درّ دری خاطر نشان کرد: مولانا متعلق به یک اقلیم و قومیت نیست؛ بلکه متعلق به تمدن گسترده است. 

وی با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان باید در مسیر شناخت هر چه بیشتر مولانا حرکت کنند، افزود: کشور افغانستان باید از بحران‌های سیاسی و قومی بگذرد تا بتوانیم مولانا جلال الدین بلخی را بهتر به جهان معرفی کنیم.

رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا 

در ادامه یامان حکمت استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به بررسی ابعاد شخصیتی مولانا اشاره و ابراز کرد: این شخصیت تاثیرگذار در ادبیات و زبان فارسی همچون آفتابی است متعلق به تمام حوزه‌های جهان و نور آن می‌تواند عالم را روشنایی بخشد و امید است برگزاری این نشست نیاز‌های بشری در این عرصه پاسخ دهد.

وی در خصوص رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا ابراز کرد: فراخوان دریافت مقالات شهریور ماه آغاز شد و پژوهشگران و اساتید کشور‌های افغانستان و ایران آثار خود را ارسال کردند و نکته قابل توجه حضور پر رنگ بانوان در این فراخوان است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی به اهداف و چشم انداز برگزاری این همایش اشاره و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم ابعاد این همایش را به چند زبان توسعه و گسترش دهیم و جایزه ادبی مولانا به ثبت یونسکو برسد. 

حکمت افزود: از میان آثار رسیده، ۴ نفر رتبه های برتر کسب کردند؛ یک نفر در بخش پایانه نامه ( بررسی و تحلیل عنصر عاطفه در غزلیات شمس) و سه نفر در بخش مقالات برگزیده شدند.

 اجرای موسیقی سنتی افغانستان و تجلیل از برگزیدگان نخستین جایزه ادبی مولانا پایان بخش این مراسم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.