سیستان و بلوچستان سال بدون بیماری در مزارع پرورش میگو را سپری کرد

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از افزایش مراقبت و نظارت‌های بهداشتی در جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های اخطار کردنی آبزیان خبر داد و گفت: امسال مزارع پرورش میگو این استان سالی بدون بیماری را سپری کردند.

غلامرضا سرگزی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با دارا بودن ظرفیت‌های متنوع آبزی پروری و ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی در شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری یکی از استان‌های بالقوه در زمینه پرورش آبزیان بویژه در زمینه پرورش میگو و ماهی در قفس است.

وی افزود: کارشناسان دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اعمال نظارت‌های بهداشتی به شکل مستمر و حضور موثر، تضمین کننده سلامت محصولات تولیدی و صادراتی هستند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: صنعت میگو این استان به دلیل صادارتی بودن و ارزآوری برای کشور و نیز ایجاد اشتغالزایی دارای اهمیت زیادی بوده و جهت تضمین تداوم تولید و صادراتی بهداشتی آبزیان مراکز تکثیر و مزارع پرورشی استان تحت نظارت دقیق کارشناسان اداره کل دامپزشکی بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بویژه برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو و برنامه مراقبت بیماری AHPND قرار دارند.

وی بیان کرد: در سالجاری ۲ مرکز تکثیر و ۲ سایت پرورش میگو شهید صنعتی گواتر و مجتمع کشت و صنعت مَکُران در سیستان و بلوچستان فعال بوده که در مجموع با سطح زیر کشت یک‌هزار و ۷۶ هکتار، با افزایش ۱۰ درصدی در میزان تولید، منجر به برداشت ۲ هزار و ۲۰۰ تن میگو ارگانیک بدون استفاده از هر گونه آنتی بیوتیک و ردیابی عوامل بیماریزای لکه سفید میگو و بیماری نوظهور AHPND به پایان رسید.

سرگزی خاطر نشان کرد: در جهت پایش و مراقبت بیماری‌های اخطار کردنی به منظور ردیابی بویژه بیماری‌های WSSD و AHPND و پیشگیری از وقوع بیماری، در طول دوره تکثیر و پرورش میگو در سال تولیدی ۱۴۰۲ تعداد ۸۵ مورد بازدید انجام شده که در این بازدید‌ها تعداد ۵۰ مورد نمونه برداری و با افزایش ۷۰ درصدی در تعداد آزمایشات نسبت به سال ۱۴۰۱ تعداد یک‌هزار و ۷۹۹ آزمایش مولکولی، هیستوپاتولوژی و کشت باکتریایی بر روی پیش مولدان، مولدان، پست لاروها، میگو، غذا و منابع وحشی انجام گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار