سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: آمریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌ خود در افغانستان راهبردهای عملیاتی خود را تغییر داده‌اند و به ایجاد ناامنی روی آورده اند.

 نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان فضای پسااشغالگری را فرصتی جدید برای همسایگان و منطقه در راستای همگرایی درباره افغانستان دانست و گفت: آمریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌ خود همچنان مرتکب ناامن‌سازی افغانستان و حمایت از تروریسم به ویژه داعش می‌شوند.

ناکامی آمریکا در اهداف اشغال افغانستان و منطقه

وی گفت: آمریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان در اهدافی که در این کشور و منطقه تعریف کرده بودند ناکام ماندند، البته این ناکامی به افغانستان محدود نمی‌شود؛ ما در کشورهای دیگر مثل عراق، سوریه، یمن و لبنان شاهد شکست سیاست‌های آمریکا هستیم که بخشی از دلایل این ناکامی مقاومت مردمان این کشورها بود و بخشی دیگر نیز به رفتار و عملکرد ناشایست آمریکایی‌ها و بی‌توجهی آنان به منافع و مصالح ملت‌ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در این جوامع بازمی‌گشت.

ناامنی افغانستان هدف پسااشغال آمریکا در منطقه

سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: آمریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌ خود در افغانستان، همچنان منطقه و افغانستان را رها نکرده‌اند، اهداف آمریکا همچنان وجود دارد اما آنان راهبردهای عملیاتی خود را تغییر داده‌اند، آن زمان فکر می کردند با نظامی گری و لشکرکشی می توانند به اهداف نامشروع خود برسند اما پس از شکست در این شیوه، به شیوه‌های دیگری روی آوردند.

وی تاکید کرد بی ثباتی و نا امن سازی افغانستان همچنان اولویت آمریکا است و به دلایل مختلفی نیز این سیاست را دنبال می کنند چرا که به زعم آمریکایی‌ها افغانستان می‌تواند محل تنازع و تقابل با رقبا و متخاصمین آمریکا یعنی چین، ایران و روسیه باشد و سرزمین‌ افغانستان همچنان باید مسیر تقابلی با این کشورها را دنبال کند.

کاظمی قمی افزود: تصور ایالات متحده که پس از ۲۰ سال مجبور به فرار مفتضحانه‌ از افغانستان شد، چنین است که دوره سازندگی در افغانستان شروع شده و رقیب آن کشور یعنی چین برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افغانستان خیز برداشته است.

وی گفت: افغانستان در امتداد حوزه تمدنی جمهوری اسلامی ایران است و مشترکاتی که بین دو ملت و دو کشور وجود دارد می‌تواند یک ظرفیت عظیم از همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را شکل بدهد که قطعا خوشایند آمریکایی‌ها نیست در نتیجه آنان همچنان سیاست بی ثبات سازی را دنبال می کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور افزود: پدیده تروریسم از جمله داعش خراسان، جزو راهکارهای آمریکا است که در راستای ناامن‌سازی افغانستان دنبال می‌شود. از این جهت همسایگان افغانستان بیشترین تعامل با مردم و حاکمیت این کشور را دارند لذا بیشترین اثرپذیری از تحولات و رویدادهای افغانستان را نیز خواهند داشت؛ یعنی هرچقدر افغانستان به سمت بی‌ثباتی و ناامنی برود شاهد سیل حرکت پناهجویان افغانستانی به سمت کشورهای همسایه از جمله ایران خواهیم بود. اگر اقتصاد افغانستان بحرانی تر شده و فقر شدت پیدا کند افزایش کشت مواد مخدر و جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی مثل داعش را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: طبیعتا تمامی این آثار منفی، متوجه جامعه و حاکمان افغانستان و هم امنیت منطقه و کشورهای همسایه خواهد بود و از طرف دیگر بیشترین اثرگذاری را نیز کشورهای همسایه برای بهبود شرایط افغانستان خواهند داشت.

استفاده کشورهای همسایه افغانستان از فضای پسااشغالگری در این کشور

کاظمی قمی تاکید کرد: آنچه که مهم است کشورهای همسایه و منطقه باید از فضای پسااشغالگری افغانستان که امروز یک فرصت جدید تلقی می‌شود، در جهت یک همگرایی استفاده نمایند و از طریق همکاری‌های خود بهبود شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را دنبال کنند.

توافق تهران و اسلام آباد بر تشکیل گروه تماس منطقه ای

وی گفت: خوشبختانه به یک رویکرد مثبت در رایزنی‌ها با بازیگران مهم منطقه از جمله پاکستان دست یافته ایم، ما بر همکاری‌های منطقه‌ای در تعامل با ‌کابل تاکید کردیم و توافق شد که این رویکرد در اولویت قرار بگیرد و بر همین این اساس «گروه تماس منطقه‌ای» تشکیل شد که در چارچوب نشست کازان و اعضای فرمت مسکو توافق شده بود. طی آن تصمیم گرفته شد ‌که همکاری‌های منطقه‌ای با حاکمان افغانستان را دنبال کنیم.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان افزود: نمایندگان گروه تماس منطقه‌ای باید یک بسته همکاری با افغانستان در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی را تعریف و آن را دنبال کنند لذا این آمادگی به وجود آمده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.