احداث موزه زنده حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان تصویب شد: موزه زنده حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان ایجاد شود.

امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان، محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و دیگر اعضای این شورا در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، مواردی، چون نمایشگاه لباس ایرانی اسلامی، موزه زنده شهدای انفجار تروریستی کرمان و برگزاری اعتکاف در مساجد بررسی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، امام جمعه کرمان با بیان اینکه کاروان دختران ایرانی مورد تایید است، گفت: کار فرهنگی خیلی خوبی در مدارس کرمان در قالب این کاروان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف ایرانی اسلامی در کرمان، یک گزارش کامل از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، افزود: این نمایشگاه باید توسعه یابد.

در این  جلسه  به پیشنهاد استاندار کرمان قرار شد روی نحوه اجرای موزه زنده حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان کار کارشناسی انجام شود و طرح آن در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز به حادثه تروریستی ۱۳ دی ماه گلزار شهدای کرمان اشاره داشت و گفت: یاد و خاطره شهدای این حادثه دردناک که جمع زیادی از آن ها زنان و کودکان بودند، همیشه زنده خواهد بود. 

وی افزود: طرح‌ها و پیشنهاداتی برای ایجاد یک نماد و یادمان از شهدای تروریستی کرمان داده شده که با اصل کار و ماهیت آن موافق هستیم؛ اما در خصوص پیشنهادات باید بحث و تبادل نظر شود. 

حجت‌الاسلام سعید شهابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه، گفت: ۳۶۲ مسجد برای برگزاری اعتکاف در سطح استان کرمان اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد معتکفین طی پارسال  نوجوان و دانش‌آموزان بودند که امسال استقبال آن‌ها بیشتر شده است، افزود: پیگیر هستیم تعداد مساجدی را که قرار است در آن اعتکاف برگزار شود، بیشتر کنیم.

با کمبود عرضه البسه متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی در بازار مواجهه هستیم 

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در این جلسه گفت: در مسئله عفاف و حجاب، اقدامات فرهنگی و ایجابی باید در اولویت کار قرار گیرد و در کنار آن منکر انجام اقدامات سلبی و برخوردی نیستیم؛ اما تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه لباس ایرانی اسلامی در کرمان، بیان داشت: برگزاری این نمایشگاه، اقدام ارزشمندی بود و بایستی در سطح استان توسعه و گسترش یابد و هر چه بتوانیم بازار را از لباس‌های ایرانی اسلامی پر کنیم، قطعا مردم از آن استقبال خواهند کرد.

رییس شورای قضایی استان کرمان تصریح کرد: بر انجام اقدامات فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب تاکید داریم و همیشه کار فرهنگی موثر‌تر بوده است.

وی  با بیان اینکه عرضه لباس‌های ایرانی و اسلامی در بازار کم است، افزود: در این زمینه عقب نشینی‌هایی در ادوار گذشته صورت پذیرفته است و متاسفانه شاهد حضور البسه و مدل‌های خارجی و غربی در بازار هستیم و هر چه بتوانیم تقاضا‌ها را در بازار از مدل‌های اسلامی و ایرانی، متناسب با ضائقه، فرهنگ و نیاز مردم،  پر کنیم، حتما جای مدل‌های غربی گرفته خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: اصناف ما هم در این حوزه پای کار هستند و باید آن‌ها را حمایت کنیم و در این حوزه صرفا نباید اکتفا به برگزاری نمایشگاه‌های مقطعی کنیم.

وی  به برنامه فرهنگی کاروان دختران ایران  که دربرخی مدارس دخترانه کرمان اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: این برنامه اقدام بسیار خوب و ارزشمندی در مسیر جهاد تبیین و بصیرت افزایی بود که در مدارس شهر کرمان انجام شده و بازخورد‌های مثبتی از سوی دانش آموزان و خانواده‌ها داشته است و امیدواریم این قبیل کار‌ها در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی استان برای دختران و پسران جوان تعمیم و گسترش یابد.

رحمان جلالی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز در این جلسه در خصوص طرح کاروان دختران ایران در دبیرستان‌های دخترانه کرمان گفت: این کلیپ ۲۵ دقیقه‌ای دارای محتوای خلقت، الگوسازی، حماسه و اقدامات ضدفرهنگی دشمن است که هنرمندانه توضیح داده شده تا تاثیر‌گذاری بیشتری داشته باشد.  

محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این جلسه گفت: هیچ رستورانی بدون مجوز رسمی از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، حق اجرای موسیقی زنده را ندارد و یک کار غیرقانونی می باشد و تاکنون فقط یک رستوران مجوز را در استان دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه به زودی انجمن طراحان لباس در استان تشکیل خواهد شد، گفت: به دنبال گسترش نمایشگاه در شهرستان‌ها و ایجاد یک سکوی فروش دائمی هستیم.  

سعید شاهرخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه موزه زنده شهدای انفجار تروریستی کرمان یک کار هنری است که اجرای آن می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، گفت: در مورد این موزه پیشنهاد شده که روز حادثه را در ۳ مرحله قبل، حین حادثه و بعد از حادثه را به نمایش بگذارد. 

وی افزود: این موزه براساس بیانات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در خصوص حفظ یاد و خاطره شهدا پیشنهاد شده است.

شاهرخی  ادامه داد: برای راه‌اندازی موزه زنده شهدای انفجار تروریستی کرمان در گام اول باید از هر گونه تغییر در محل حادثه شامل جای ترکش‌ها بر روی زمین و آسفالت و جداول خیابان و همچنین تاثیر محیطی انفجار بر روی اشیا، محیط زیست و فضای پیرامون این حادثه جلوگیری شود.

وی بیان داشت: فاز اول و دوم بر روی زمین طراحی می‌شود که فاز اول شامل دقایق قبل از انفجار و طراحی راهپیمایی و شهدا شده و لحظه انفجار با جزئیات کامل(نمایاندن زائران، شامل: مرد، زن و کودکان) که لحظه‌ای دردناک از روسیاهی رفتار ننگین جاهلان و سرکردگان را است،  در فاز دوم خواهیم داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: فاز سوم در ارتفاع بیشتری از زمین اجرا می‌شود به طوری که روح مطهر شهید سلیمانی به استقبال شهدای حادثه تروریستی آمده است و تداعی پیام جاودانگی و حیات ابدی با جلوه‌های هنری خواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را زنده نگه داریم و سند ماندگاری از این حادثه در دل تاریخ به یادگار بگذاریم.

در این جلسه همچنین روی تغییر تاریخ ۱۷ دی به ۱۳ دی به عنوان روز کرمان در تقویم بحث شد و به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان قرار شد هر ۲ پیشنهاد در شورای سیاست گذاری به بحث گذاشته و نتیجه آن به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه شود و سپس به برای تصویب به صحن علنی مجلس برود.

در این جلسه همچنین قرار شد برنامه دختران ایران که با هدف شفاف‌سازی مسائل پشت پرده زن، زندگی، آزادی در مدارس دخترانه کرمان در حال اجرا است به مدارس پسرانه و همچنین دانشگاه‌ها تعمیم داده شود.

 برگزاری دوره‌ای نمایشگاه حجاب و عفاف با حضور پررنگ برند‌های برتر در استان از دیگر مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار