نشست خبری اعضای شورای شهر با خبرنگاران به کشمکشی میان موافقان و مخالفان برکناری شهردار تبدیل شد.

حجت‌الله زارع‌زاده عضو شورای شهر اهواز با اشاره به حواشی اخیر شورا و حضور نیافتن وی و ۵ عضو دیگر در صحن گفت: یک موضوع عادی به یک غائله تبدیل شده و کسانی آتش‌بیار معرکه شده‌اند، به گونه‌ای که امروز جمع کردن این وضعیت کار بسیار دشواری است، در حالی که اختلاف نظر شورای شهر اهواز با گفتگو حل می‌شود.

او افزود: امروز جریان‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که خط سیر تعیین می‌کنند و می‌گویند فلانی و فلانی را سلب عضویت کنید یا فلان تصمیم را بگیرید. برای این شورا این مایه ننگ است که اجازه بدهد و میدان بدهد که جریان‌های بیرون با منافع مشخص و پنهان، این گونه عمل کنند.

زارع زاده می‌گوید: در چند سال اخیر به جز یکی دو مورد، شهرداران اهواز نیرو‌های بومی خودمان بودند و یکی از آسیب‌هایی که در ادوار مختلف گریبان این شهرداران را می‌گرفت این بود که به سمت و سوی قوم یا جریان خاصی می‌رفتند بنابراین یکی از شاخص‌ها این بود که شهرداری انتخاب شود که تحت تأثیر جریان‌های قومی، قدرت و ثروت درون استان خوزستان قرار نگیرد.

به گفته این عضو شورای شهر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این شورا به آن ورود کرده، بحث مبارزه با فساد بوده است. در شهری که شهردار مرکزی و شهرداران مناطق با برخی از پیمانکاران عزل و نصب می‌کردند و پست‌های مهم مدیریتی شهرداری و ردیف یک تا ۳ آن خرید و فروش می‌شد، در این دوره برای اولین بار خبری از خرید و فروش پست نیست و امروز دست پیمانکاران فاسد کوتاه شده است؛ در این شرایط قطعا امکان ندارد برخی جریان‌ها از منافع و منابع سرشار مالی موجود در شهرداری صرف‌نظر کنند و بنابراین بیکار نمی‌نشینند.

او یادآور شد: متروی غیرتخصصی اهواز ۱۶ سال پیش به اهواز تحمیل شد در حالی که اهواز به مترو نیاز نداشت بلکه در کورس چشم و هم‌چشمی و رقابت با کلانشهر‌هایی که تمام مشخصه‌های کلانشهری را دادند، افتادیم حال آنکه ما هنوز در بدیهیات گیر کرده‌ایم، اما اکنون کسی شهردار اهواز شده است که مناسبات ملی دارد؛ کسی که به راحتی با ارکان حاکمیت در پایتخت ارتباط برقرار می‌کند.

«اعضای خواستار برکناری شهردار، مستندات را نمی‌دهند» 

حمید دغاغله عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: در حال حاضر طرح برکناری شهردار اهواز به عنوان یکی از دستور کار‌ها مطرح شده و ما از دیگر اعضای شورا خواستیم که مستندات قانونی آن را به ما ارائه دهند، اما تاکنون مستندات یا قانونی وجود ندارد یا به ما ارائه نشده است.

«گزینه جایگزین امینی هنوز معرفی نشده است» 

عادل شیشه‌گری عضو شورای شهر هم افزود: طبق قانون، شورا حق دخالت در عزل و نصب در شهرداری را ندارد، اما آیا انتخاب شهردار هم جزو دخالت در انتصابات محسوب می‌شود یا اولین و مسلم‌ترین حق شورا است؟ بنابراین زمانی که می‌گوییم انتخاب شهردار مهم‌ترین کار شورا‌ها است باید این موضوع بین همه اعضای شورای شهر مطرح شود. 

او ادامه داد: چه شهردار آقای امینی باشد چه فرد دیگری، وقتی قرار است برود باید ۱۳ عضو شورا در مورد انتخاب سرپرست شهرداری یا شهردار بعدی تصمیم‌گیری و گزینه‌ها را بررسی کنند. در این مدت هر چه از «دوستان» خواهش کردیم که گزینه سرپرست یا شهردار را به ما معرفی کنند این کار را انجام ندادند.

«۶ تن از اعضای شورای شهر به قانون تمکین نمی‌کنند» 

در عین حال سیاوش محمودی عضو شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: می‌گویند شورا نهاد عمومی و برخاسته از رای مردم است و در قانون آمده است که اکثریت مطلق به هر جمع‌بندی برسند باید دیگران تبعیت کنند، اما چرا این ۶ نفر (مخالف طرح برکناری شهردار) نسبت به قانون تمکین نمی‌کنند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار