پس از شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه، مکزیک و شیلی نیز اعلام کردند که پرونده جنگ غزه را به یک نهاد قضایی بین‌المللی دیگر ارجاع می‌دهند.

مکزیک و شیلی با مراجعه به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) نسبت به تشدید خشونت‌ها در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و از این نهاد خواستند تا جنایات جنگ غزه را بررسی کند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوان کیفری بین المللی، دادگاه مناسبی برای ایجاد مسئولیت کیفری بالقوه است.

در این بیانیه به گزارش‌های متعدد سازمان ملل اشاره شده که جزئیات حوادث رخ داده در غزه را بیان می‌کند. گفته شده بسیاری از این حوادث می‌توانند تحت صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی کیفری «جرم» محسوب شوند.

مکزیک افزود که از نزدیک پرونده لاهه را نیز دنبال می‌کند. مقامات این کشور اظهار امیدواری کردند که اقداماتی از این دست می‌تواند راه را برای آتش‌بس فوری هموار کند.

پیش‌تر آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) شکایت برده بود و با ارائه ده‌ها صفحه سند، این رژیم را به «نسل‌کشی علیه فلسطینیان» متهم کرد.

تفاوت دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) چیست؟

لاهه بالاترین دادگاه سازمان ملل است و برای حل و فصل اختلافات حقوقی ارائه شده توسط دولت‌ها، مطابق قوانین بین‌المللی تشکیل شده است. اما دیوان بین‌المللی کیفری زیر چتر سازمان ملل نیست. این نهاد که سال ۲۰۰۲ ایجاد شد صلاحیت رسیدگی به افراد متهم به نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار