آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی دام در شهرستان آمل

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آمل از آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی دام در این شهرستان خبر داد.

دکتر حمید رسولی زاده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آمل گفت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین روستایی و عشایری شهرستان آمل از اوایل دی ماه ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون حدود ۴۰ هزار راس دام سبک و ۲ هزار راس دام سنگین واکسینه شده اند.

او افزود: این برنامه تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت و سعی بر پوشش حداکثری و مقاوم سازی جمعیت دامی این شهرستان علیه بیماری با اهمیت تب برفکی با بهره گیری از توانمندی همکاران پرتلاشمان در واحد مبارزه با بیماری‌های دامی این اداره می‌باشد.

دکتر رسولی زاده گفت: تب برفکی از یکی زیانبارترین بیماری‌های دامی نشخوارکنندگان از جمله گاو، گوسفند و بز است که می‌تواندخسارات اقتصادی جبران ناپذیری به دامداران وارد نماید. این بیماری سبب کاهش شدید تولید شیر، گوشت و کاهش باروری دام‌های بالغ و همچنین مرگ و میر دام‌های جوان بدلیل درگیری عضله قلب می‌شود. علایم این بیماری شامل تب، بی اشتهایی، آبریزش دهان و لنگش ناشی از وجود ضایعات تاول مانند در محوطه دهانی و ناحیه سم حیوان می‌باشد.

او در پایان با اشاره به اینکه رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی و همچنین واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد، افزود: از دامداران می‌خواهیم که نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی از سوی اداره دامپزشکی داشته باشند و از تردد غیرمجاز دام‌ها خودداری و نسبت به ضدعفونی جایگاه‌های دام به طور مرتب اقدام نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.