مهدی پیرهادی در دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حدود ۲۹ سال از نامگذاری روز هوای پاک در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۷۴ میگذرد، اظهار کرد: متأسفانه آمارها نشان میدهد با گذشت حدود سه دهه نه تنها بهبودی در کیفیت هوا حاصل نشده بلکه تعداد روزهای آلوده افزایش یافته است.
وی افزود: به استناد پژوهشها؛ منبع عمده آلایندگی هوا وسایل نقلیه هستند. شهرداری تا چه اندازه به وظایف خود عمل کرده است؟ در برخی دورهها شهرداری به وظایف خود عمل کرده و در برخی دورهها به وظایف خود عمل نکرده است.
پیرهادی با بیان اینکه مقداری از سوختهای مصرفی در کشور از استاندارد کافی برخوردار نیستند، یادآور شد: با سیاستهای نابجا به آلودگی هوا در تهران دامن زده شده است. وقتی موضوعات پیرامون این مسئله به بهانهای برای امرار معاش تبدیل شده چگونه میتوان از هوای پاک برای مردم سخن گفت و به برخورداری از این هوا دلخوش بود؟
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه اجراییترین بند قانون هوای پاک بند سوم آن است، یادآور شد: هزینه محدودیتها و تعطیلیها چقدر است؟ عدم تأمین منابع مالی و عدم پیش بینی مسائل مالی به واسطه شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی با آلودگی هوا پیوند خورده است. اگر هزینههای آلودگی هوا را بسنجیم، ۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان و خسارات دیگر بخشها هزینه شده است و اگر این هزینهها را در بخش پیشگیری صرف میکردیم، شاهد وضعیت امروز نبودیم.
وی ادامه داد: چند نفر باید جان خود را از دست بدهند تا مقابله با آلودگی هوا و اقدامات پیرامون آن در اولویت قرار بگیرد؟ این خسارات باید چقدر افزایش یابد که مقابله با آلودگی هوا مورد توجه قرار بگیرد؟ نسلهای آتی این هزینهها را بیشتر پرداخت خواهند کرد و مسئولان را ملامت میکنند.
پیرهادی با بیان اینکه مسئولان باید از آلودگی هوا برای نسلی که ممکن است بیمار باشند و در آستانه خطر کاهش کیفیت زندگی هستند، جلوگیری کنند، یادآور شد: باید اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.