قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تجهیزات تخلیه و بارگیری مناسبی دارد و میتوان کشتیهای ۱۲۰ هزار تنی را در این بندر پهلوگیری کرد.
وی اظهار کرد: برای همین منظور و جهت توسعه روابط یازدهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در بندر چابهار برگزار شده و بحث های خوبی مطرح و مسائل و مشکلات پیش رو مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، هیات تجاری و اقتصادی پاکستانی به سرپرستی عبدالقادر میمن رئیس کل گمرکات ایالت بلوچستان پاکستان تشکر و قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بزودی شاهد توسعه روابط تجاری باشیم و این به نفع هر ۲ کشور است.
عسکری نسب گفت: در این نشست توانستیم قابلیت های بندر چابهار را تشریح و اعلام کنیم که برای پذیرش کالا و همچنین فرصتهای سرمایه گذاری این بندر، از آمادگی کامل در خصوص توسعه تجارت بین ایران و پاکستان برخوردار هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهارکرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
وی به مزیتهای دیگر بندر چابهار اشاره کرد و افزود: زیرساخت های کنونی و پسکرانهای در حال توسعه این بندر نگاه جدید شرکتهای کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف میکند.
عسکرینسب با بیان اینکه بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مَکُران از نظر جایگاه حمل و نقل چند وجهی بین المللی در مسیر ۲ کریدور شمال-جنوب و شرقی - غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب میآید.