بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر امسال، یکی از بخش‌های جدید و در عین حال، از مهم‌ترین و مطلوب‌ترین تغییرات در صنعت پوشاک کشور است.

در دی ماه، تفاهم نامه همکاری میان استاندار فارس و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منعقد شد تا بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر که امسال برای نخستین بار به این رویداد مهم کشوری اضافه شده و قرار است در قالب رویداد بین المللی مد عفیفانه در شهر شیراز برگزار شود رنگ و بوی تازه ای به این رویداد ببخشد و درواقع، این یکی از تغییرات مهمی است که جشنواره مد و لباس فجر داشته است.

هدف از اضافه کردن بخش بین الملل به جشنواره مد و لباس فجر این است که ظرفیت‌ها و ارزش‌های بزرگ ایرانی اسلامی در کنار تجارب جهانی قرار داده شود. از اینرو، در نشستی که چندی پیش شورای سیاست گذاری بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار کرد بر مفهوم وقار، پوشیدگی و آراستگی در صنعت جهانی مد تأکید و مقرر شد بیانیه مضمون این رویداد پس از تهیه و تدوین جهت تصویب به شورای سیاستگذاری ارائه شود.

محمدحسین آشتیانی، دبیر بخش بین الملل و معاون علمی آموزشی جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر برای نخستین بار بیان کرد: بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر قرار است که برای نخستین بار به صورت مستقل برگزار شود و منفک شده از بخش ملی باشد. چون می‌خواهد اهداف خاص بین المللی خودش را به صورت جداگانه پیش ببرد و به خوبی، با مخاطب بین الملل در این زمینه روبرو شود. به همین دلیل، به احتمال زیاد این رویداد در تیرماه سال ۱۴۰۳ در شیراز برگزار شود.

او ادامه داد: علت انتخاب شیراز به خاطر ویژگی‌های خاصی است که این شهر  از لحاظ فرهنگی دارد و می‌تواند در زمینه‌ی مد و لباس یک پایلوت بسیار خوب و ارزنده‌ای برای این حوزه و مخاطبان همسایه و بین المللی باشد. بنابراین، با حمایت استانداری استان فارس، شیراز میزبان برگزاری بخش بین الملل مد و لباس کشور است.

دبیر بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر تصریح کرد: بخش بین الملل دارای بخش‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به آموزش اشاره کرد که در چهار استان کشور برگزار خواهد شد و در این راستا، بخش محافل علمی و نشست‌های تخصصی که توسط دانشگاه‌های مطرح کشور برگزار می‌شوند و آسیب شناسی در حوزه‌ی کسب و کار مد و لباس را خواهیم داشت و در زمینه‌ی مطالعات علمی و آکادمیک نیز، آسیب شناسی صورت خواهد گرفت و همچنین، جلوه خانه یا نمایش آثار از دیگر بخش هاست که به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی خواهد بود و در بخش غیر رقابتی، ویژند‌ها و طراحان ایرانی آخرین دستاورد‌های خود را در کنار ویژند‌های بین الملل به نمایش خواهند گذاشت.

آشتیانی با بیان این که محور این رویداد، بیشتر بین المللی است، مطرح کرد: شرکت کنندگان ایرانی در بخش رقابت حضور چندانی نخواهند داشت و فقط افرادی که در بخش آموزش ما در چهار استان کشور خواهند بود در این بخش رقابتی شرکت می‌کنند و به عنوان استعداد‌های ویژه که عمدتاً هم، جوانان هستند حضور خواهند داشت. 

وی افزود: بخش دیگر ما که امیدواریم به کمک ستاد صنایع خلاق کشور برگزار شود نوآوری و فناوری مد و لباس است که سعی می‌کند دو هدف داشته باشد. یکی، معرفی دستاورد‌ها و استعداد‌های ایرانیان به سرمایه گذاران خارجی در حوزه‌ی نوآوری و فناوری اعم از هوش مصنوعی، پلتفرم‌ها و... دیگری، معرفی آخرین دستاورد‌های بین المللی است.

تصویر دبیر بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر

معاون علمی آموزشی جشنواره مد و لباس فجر گفت: به صورت کلی، بخش بین الملل مد و لباس شامل این بخش‌ها و برنامه هاست و رویداد هم به شکل زنجیره وار طراحی شده است که فقط معطوف به یک هدف و زمان خاص نیست بلکه احتمالاً فرآیندش از اسفندماه شروع شود و تا تیرماه ادامه خواهد شد و برنامه به صورتی پیش می‌رود که یک تیم حرفه‌ای از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس مدیریت هویت بصری و آتلیه را برعهده خواهند گرفت و نکته مهم این است که این رویداد توسط جوانان اداره خواهد شد و همچنین، یک تیمی از اساتید مد و لباس و زبان شناسی، مردم شناسی و فلسفه‌ی هنر نیز، تیم اجرایی جشنواره را در حوزه‌ی تدوین مضمون بیانیه‌ی این جشنواره همراهی خواهند کرد که این بیانیه‌ی مضمون مبتنی بر فرهنگ و تمدن و اقتضائات ایرانی تدوین خواهد شد.

آشتیانی با اشاره به استقبال ویژند‌های خارجی و فعالان حوزه‌ی صنعت مد و پوشاک گفت: ویژند‌های ایرانی در بخش غیر رقابتی ما حضور خواهند داشت، ولی با توجه به این که قصد داریم مادست فشن یا به تعبیری، مد عفیفانه یا مد باوقار که یک سبک خاصی از دنیای فشن است را ارائه کنیم چند کشور را مورد شناسایی قرار داده ایم که عمدتاً کشور‌های مسلمان و یا کشور‌هایی که به مادست فشن یا مد باوقار علاقه دارند را موردبررسی قرار داده ایم و از آن‌ها دعوت می‌کنیم تا در این رویداد حضور داشته باشند. البته زمانی این افراد استقبال خواهند کرد که بدانند این رویداد ارزش افزوده‌ای برایشان دارد و به همین دلیل، بخش بین الملل را به نحوی طراحی می‌کنیم که این رویداد از مکان و نحوه‌ی برگزاری تا شرایط آن ارزش افزوده‌ای را برای ویژند‌ها به وجود آورد تا آن‌ها تمایل پیدا کنند و در این رویداد حضور داشته باشند و دستاورد‌ها و طراحی‌های خود را در آن جا ارائه دهند. 

او ادامه داد: بخش بین الملل از نظر اجرایی به شکل دبیرخانه‌ای فعالیت خود را شروع کرده است و درواقع، کمیته بیانیه مضمون آن بیشتر از ۴ ماه است که فعالیت می‌کند، ولی با توجه به اهداف بخش بین الملل جشنواره مد و لباس برنامه آن در ابتدای سال ۱۴۰۳ و با حمایت استانداری استان فارس در شهر شیراز برگزار خواهد شد و با توجه به وظایفی که طبق قانون، کارگروه مد و لباس کشور دارد اقدامات بخش بین الملل و ترویج مد و لباس ایرانی اسلامی از اهداف و فعالیت های مهم کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور محسوب می‌شود. 

دبیر بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر افزود: تلاش می‌کنیم که در بخش بین الملل این دوره از جشنواره مد و لباس فجر به سبک پوشش متنوعی بپردازیم و هدفمان این است که سبک پوششی را مدنظر قرار دهیم که ایران می‌تواند در زمینه‌ی طراحی و تولید لباس مزیت رقابتی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به پوشش باور‌ها یا پوشش عفیفانه که سبکی از پوشیدگی به حساب می‌آید اشاره کرد.

آشتیانی گفت: علاوه بر این که در بخش بین الملل، مزیت‌های رقابتی ایران را مدنظر قرار داده‌ایم رودوزی‌های سنتی هم موردتوجه ماست که بیشتر از ۲۰۰ نمونه رودوزی سنتی احصاء شده در سیستان و بلوچستان ایران داریم که جذابیت و شیوه طراحی آن‌ها را درنظر گرفته ایم.

دبیر بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره مد و لباس یادآور شد: جهش بین المللی به دو شیوه و حالت است. یکی، آگاهی مخاطب بین الملل و دوم، آگاهی مخاطب و تولیدکننده ایرانی است. از اینرو، نه تنها تولیدکننده و طراح ایرانی باید به طور کامل با دستاورد‌های بین المللی آشنا شود بلکه باید درخواست‌ها و تقاضا‌های بین المللی نیز، داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار