تجربه‌ای شیرین در شب‌های زمستان؛

شبی بدون موبایل در روستای هلیز آباد در کردستان + فیلم

اهالی فرهنگی روستای هلیزآباد در استان کردستان، شبی را بدون موبایل، اما بسیار شاد، در کنار هم تجربه کردند.

این روز‌های زمستانی که روستاییان کردستانی از کار کشاورزی فارغ شده اند، به برگزاری دورهمی می‌پردازند و ضمن به جای آوردن صله رحم و نزدیک کردن دل هایشان به همدیگر، لحظات شاد و صمیمی را سپری می‌کنند که نمونه آن در شهر‌ها کمتر دیده می‌شود.

در یکی از این مراسم، خانواده‌های روستای هلیزآباد در بخش کوماسی از شهرستان مریوان، تصمیم گرفتند در مهمانی ویژه ای، تلفن‌های همراشان را کنار بگذارند و به جای آن در مهمانی فرهنگی و سرگرم کننده شرکت کنند.

یکی از این برنامه‌ها خواندن مولودنامه پیامبرمکرم اسلام (ص) و قصیده خوانی است که یکی از روستاییان خوش صدا آن را اجرا می‌کند و مهمانان نیز با ذکر صلوات و گوش فرا دادن به مولودنامه همراهی می‌کنند.

اما بخش پر هیجان این دورهمی‌ها بازی‌های بومی محلی است که از آن جمله میتوان به جوراب بازی، پر یا پوچ، معما حل کردن و زور آزمایی اشاره کرد که هیجان آن به اصطلاح در حد تیم ملی است!

ناصر رضایی دهیار این روستا می‌گوید: ما می‌خواهیم در این دورهمی‌ها ضمن غنی سازی اوقات فراغتمان، همدلی، همرنگی و سادگی خانوار‌های روستایی را نشان دهیم و برای دقایقی هم که شده نعمت سلامت و حضور در کنار هم را تجربه کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این دورهمی‌ها حفظ آداب و رسوم قدیمی و انتقال آن به نسل جوان است.

اما بانوان روستا هم در این دورهمی‌ها به پخت غذا‌های محلی و نشان دادن هنرشان در تهیه این غذا‌های سالم و خوشمزه می‌پردازند.

یکی از جلوه‌های زیبای دورهمی روستای هلیزآباد پوشیدن لباس‌های محلی کردی است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف دوخته شده اند.

آقای محمدی یکی دیگر از اهالی نیز می‌گوید: ریش سفیدان در این مراسم به بیان خاطرات و درس‌ها و تجربیات خود از گذشته می‌پردازند که برای نسل جوان آموزنده و چراغ هدایتشان برای زندگی سالم است.

وی می‌گوید: فضای مجازی در حال تغییر سبک زندگی در روستا‌ها است و ما تلاش می‌کنیم در این دورهمی‌ها با کنار گذاشتن گوشی‌های هوشمند، زندگی واقعی و درست را تجربه کنیم که شیرینتر از هر چیزی است.

فیلم از احسان زارع زاده _ شهروند خبرنگار مریوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.