کامبیز عباسی معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه امروز در همایش پیشگیری از جرائم انتخاباتی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که با حضور نامزدهای انتخاباتی در سالن شهید قدوسی دادگستری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به جایگاه و تکالیف قانونی نامزدهای انتخاباتی، گفت : در فصل ششم قانون اساسی از اصل ۶۲ تا ۹۹؛ در مجموع ۳۷ اصل در خصوص مجلس شورای اسلامی است.
وی با اشاره به متن اصل ششم آن را اصل جمهوریت نظام دانست و ادامه داد: در این اصل آمده در جمهوری سلامی ایران امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی اداره شود.
معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه در توضیح اصل ۶۲، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی قطعی انتخاب میشود، تشکیل میگردد؛ شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنند و کیفیت انتخابات را قانون تعیین میکند.
وی با اشاره به تکالیف نامزدهای انتخاباتی در فصل ششم، هفتم و هشتم از ماده ۷۰ تا ۹۷ که ۲۸ ماده است، اضافه کرد: تکالیف در این چهار فصل تا زمان اعلام آرا را بیان کرده است.
عباسی رویکرد قانون را پیشگیرانه دانست و گفت: حداکثرسازی عدالت انتخابی و دیگر صیانت و پاسداری از آرا مردم، سلامت انتخابات و آزادی انتخابات دو رویکرد برای ارتقا شایستهگزینی است.
وی تصریح کرد: در ماده ۱۷ قانون انتخابات آمده که به منظور پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم مکلف است راهبردها، برنامهها و تدابیر و اقدامات لازم را اتخاذ کند.
عباسی در توضیح شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، یادآور شد: ریاست این شورا بر عهده رئیس قوه قضایه و معاون اول رئیس جمهور معاون اول آن است و وزاری کشور، دفاع، ارتباطات، صدا و سیما و... عضو این شورای عالی هستند.
دبیر شورای پیشگیری از جرائم تخلفات انتخابی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ستادهای استانی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی به واسطه این ستاد ملی تشکیل شد.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۳۴ جلسه با ۱۴۵ مصوبه در خصوص پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در استان برگزار شده است.
عباسی از ۵ راهبرد تعریف شده در ستاد سخن گفت و افزود: توجیه و ارشاد تشکلها، احزاب، گروهها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی، نامزدها با هدف بازدارندگی و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی راهبرد اول است.
اطلاعرسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرائم و مجازاتهای قانونی از طریق رسانههای جمعی با هدف ارتقا آگاهیهای عمومی و کاهش و پیشگیری از بروز تخلفات انتخاباتی دومین راهبرد تعریف شده در ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی است که این مسوول به آن اشاره کرد.
وی در تشریح سومین، چهارمین و پنجمین راهبرد این ستاد، خاطرنشان کرد: پیشگیری به موقع و بههنگام و رسیدگی فوری و قاطع و خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی از طریق دادسرها و دادگاههای کیفری و همچنین نظارت بر اجرای صحیح قانون انتخابات در سه مقطع پیش از برگزاری انتخابات، حین برگزاری و بعد از برگزاری و در آخر نظارت بر اجرای عدالت انتخاباتی از طریق پیشگیری و رسیدگی به موقع به جرائم انتخاباتی با تمرکز بر جنبه پیشگیرانه راهبرهای تعریف شده در ستاد است.
عباسی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در قانون و تشریح بندهای قانون اساسی در مورد انتخابات و چگونگی تبیلغ، نظارت بر ستادها، رفتار تبلیغاتی، خرید و فروش آرا و... در خصوص مداخله برخی از کارمندان و مسوولان در بحث انتخابات، افزود: به تمامی مسوولان و کارمندان ادارات اعلام شده که این مداخله در بحث انتخابات جرم است.
وی ادامه داد: مسوولان و روسای ادارات چه در ساعات اداری و چه در ساعات غیراداری حق تبلیع له و یا علیه کاندیدای خاصی را ندارند؛ در غیر این صورت جرم است.
معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه اظهار کرد: کارمندان دولت در ساعات اداری اگر تبلیغ داشته باشند جرم است، در ساعات غیراداری در صورت بدون استفاده از مقام و موقعیت مانعی ندارند.
وی در بحث تبلیغ نیروهای نظامی و انتظامی، گفت: دادستان نظامی برای تمامی فرماندههان و مسوولان نظامی و انتظامی چندین جلسه در این خصوص برگزار کرده و توجیه و ارشاد لازم را داشته که حق مداخله و تبلیغ برای کسی را ندارند؛ انفصال تا ۵ سال از خدمات دولتی پیشبینی شده است .