رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور از معرفی ۲ رقم جدید نخود برای دیمزار‌های مناطق مختلف کشور خبر داد.

آقای روستایی گفت: در بخش حبوبات با معرفی ۲ رقم نخود جدید پاییزه با بازده زیاد تعداد ارقام معرفی شده توسط موسسه تحقیقات دیم کشور به ۲۲ رقم رسید.

وی ادامه داد: رقم جدید به نام‌های روشنا و تابان با ویژگی‌های پرمحصولی، تیپ ایسـتاده و قابلیت برداشت مکانیزه، وزن صـد دانه بالا و متحمـل به بیماری‌های برق زدگی و پژمردگی فوزاریومی برای کاشت پاییزه در اقلیم‌های سردسیری کشور معرفی شد.

آقای روستایی با اعلان اهمیت استفاده از بذور مناسب و جدید برای کشت نخود یادآور شد: باید زنجیره تولید بذر را کامل کنیم و در این میان به همکاری و مشارکت همه موسسات و شرکت‌های بخش خصوصی نیازمندیم و در حال حاضر برای تولید هسته‌های اولیه بذر نخود با ۱۷ شرکت تولید و تکثیر۱۴ رقم بذر روی قرارداد فعال داریم.

رئیس موسسه دیم کشور میانگین عملکرد تولید ارقام روشنا و تابان را به ترتیب ۱۲۲۲ و ۱۲۸۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: برای آن که محصولی با بازده زیاد و با کیفیت داشته باشیم نیازمند استفاده از بذور مناسب هستیم از این‌رو باید حمایت همه جانبه از سوی نهاد‌های مسئول برای تولید، فرآوری و توزیع  بذر حبوبات در نظر گرفته شود تا بذور تولیدی در چرخه رسمی بذر کشور قرار گیرد.

آقای روستایی افزود: با پشتیبانی فنی، علمی و همچنین تامین بذر مورد نیاز از محصولات زراعی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میانگین محصول زراعی نخود در طرح جهش تولید ۶۶۴ کیلوگرم در هکتار بود که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افزایش عملکرد داشته است.

وی با عنوان اینکه ۸۵ درصد نخود کشور در پنج استان کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تولید می‌شود یادآور شد: چنانچه زیر ساخت‌های لازم برای کاشت، داشت و برداشت مکانیزه نخود در استان‌ها فراهم شود ایران به یکی از تولیدکنندگان برتر در جهان خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور خاطرنشان کرد: پنج رقم گندم دوروم و ۲ رقم جو نیز طی امسال به همت موسسه دیم معرفی شده است و تا آخر سال تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به ۱۵ رقم می‌رسد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه در ۱۷ استان دیم خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.