در حالی که بسیاری از متقاضیان از بالا بودن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن گلایه‌مند هستند؛ معاون مسکن وزیر از متناسب شدن این تسهیلات با حقوق کارگران خبر داد.

 در حالی که بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن چشم انتظار تحویل واحدهای مسکن خود هستند اما برخی از سازندگان دلیل این کندی را کمبود تامین  منابع مالی و  آورده های متقاضیان اعلام می‌کنند این در حالی است طبق اعلام مسئولان متقاضیان باید در چندین مرحله آورده های ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی خود را پرداخت کنند. 

بخش دیگری از منابع مالی پروژه های  نهضت ملی مسکن از طریق پرداخت تسهیلات تامین می شود تسهیلاتی که از  خرداد ماه امسال در تمامی شهرها و روستاها به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت همچنین نرخ سود این تسهیلات که پیش از این ۲۳ درصد بود به ۱۸ درصد طی یکی دو هفته گذشته کاهش یافت. 

بسیاری از متقاضیان با وجود آنکه نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد کاهش یافت از بالا بودن نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن گله مند بودند که با همکاری بانک مرکزی و پیگیری های وزارت راه وشهرسازی مقرر شد که نرخ سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به ۱۸ درصد کاهش یابد و اقساط آن به صورت پلکانی تا دوسال به ۵ میلیون و۹۰۰ هزار تومان برسد و از سال سوم به صورت پلکانی افزایش یابد.

در همین رابطه هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گام های بلندی در  بهبود وضعیت متقاضیان نهضت ملی مسکن با پلکانی کردن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برداشته شده است به گونه ای که طبق مصوبه بانک مرکزی کسانی که مایل هستند به صورت پلکانی اقساط خود را پرداخت کنند شرایط  خاصی برای آنها طراحی شد به نحوی که در دو سال اول قسط این تسهیلات پنج میلیون و ۹۰۰هزار تومان باشد و از سال سوم قسط ها افزایش پیدا کند. 

عباسی بیان کرد : در حال حاضر پرداخت هزینه ها به گونه ای است که کارگرانی که نهضت ملی مسکن را دریافت می‌کنند بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند و این گام بسیار بزرگی بود که در سیستم بانکی انجام شد. تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این بوده است که نرخ سود تسهیلات و میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن به گونه ای باشد که متناسب باحقوق کارگران باشد تا فشاری بر این بخش وارد نشود.

او تاکید کرد: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و اقساط آن متناسب با درآمد و حقوق کارگران باشد در نتیجه در دوسال اول اقساط این تسهیلات حدود ۵میلیون و۹۰۰هزار تومان باشد که تقریبا بخشی از حقوق آنها را در برمی‌گیرد.

این در حالی است که برخی از متقاضیان از عدم همکاری آنها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گله مند هستند و اعلام می کنند که بانک ها تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی را پرداخت نمی کند و همین موضوع خود باعث شده که روند پروژه ها کند پیش رود.

در همین رابطه حسینی یکی از متقاضیان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تا به امروز برای تسریع در اجرای پروژه‌ها به چند بانک از جمله بانک های خصوصی مراجعه کرده ایم اما بسیاری از آنها اعلام کرده اند که منابع مالی نداریم و امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد. حتی به بانک های خصوصی هم مراجعه کرده ایم که به نظر می رسد شرایط این بانک ها بسیار بدتر از سایر بانک های دیگر بوده است.

در ادامه ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت:  شبکه بانکی در طول ۲ سال منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۲ کلا ۲۰۰ هزار قرارداد پرداخت تسهیلات مسکن منعقد کرده بودند، ولی در ۶ ماه گذشته با پیگیری‌های ویژه‌ای که صورت گرفته و دستورات رئیس جمهور حدود ۶۴۰ هزار قرارداد عموما در بانک‌های دولتی منعقد شده است.

نوروزی با تأکید بر لزوم همراهی کل شبکه بانکی کشور به ویژه برخی بانک‌های خصوصی که تا الان متأسفانه عملکردی نداشته اند، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات مسکن طبق ماده چهار قانون جهش تولید مسکن تکلیف قانونی لازم الاجرا است در حالی که برخی بانک های خصوصی پرداخت تسهیلات دارند که نشان از توان مالی آنها است اما به بخش های خارج از حوزه مسکن پرداخت می‌کنند.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن اذعان کرد: در شش ماه اول امسال ۶۰۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک پاسارگاد، بانک خاورمیانه، بانک سامان و بانک اقتصاد نوین پرداخت شده است که نشان از توان مالی آنها است اما سهم مسکن در این تسهیلات تقریبا هیچ بوده است. در حالی که طبق قانون ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک ها باید به بخش مسکن اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: اگر این بانک ها قدرت پرداخت وام ندارند نباید به هیچ بخشی تسهیلات بدهند واگر تسهیلات می دهند باید طبق قانون یک پنجم آن را به بخش مسکن بدهد؛ خواهشمان این است که این بخش اصلاح شود قانون مصوب مجلس در ماده چهار قانون جهش تولید مسکن هم مشخص است و این تکلیف مالایطاقی نیست.

براساس این گزارش با توجه به تاکید دولت مبنی بر تسریع در اجرای پروژه‌ها و همچنین تثبیت کاهش نرخ سود تسهیلات و پلکانی شدن اقساط تسهیلات یک قرارداد سپرده گذاری ۲میلیارد دلاری هم بین بانک مسکن و همچنين صندوق توسعه ملی منعقد شد. قرارداد سپرده گذاری دو میلیارد دلاری سه ساله است و بین صندوق توسعه ملی و بانک مسکن به امضاء رسیده است مبلغ قرارداد نیز ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است و طبق این قرارداد مقرر شده است تا منابع این صندوق با اولویت به طرح‌های حمل و نقلی تخصیص یابد و مابه‌التفاوت سود برای اجرای طرح‌های مسکن و رونق ساخت و ساز، هزینه شود.

براساس این گزارش و به گفته مسئولان، با اجرایی شدن این قرارداد روند پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر نگرانی بخش زیادی از متقاضیان برای اقساط این تسهیلات کاهش خواهد یافت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
فقط وعده دروغین چرا آخه آقای منتخب مردم آقای رئیسی پس کو حرف زدی گفتی سالی یک میلیون مسکن کجاست چرا به داد مردم نمیرسی نمیتونی جمع کن برو دیگه مردم با کسی رودربایستی ندارند تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام نصف اینا هم که پول ریختن به حساب خونه های خود رو فروختن
Iran (Islamic Republic of)
124
۰۷:۳۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
فقط فقط حرف میزنین هیچ کاری رو برای کارگر جماعن انجام نمیدین مگه اینکه از فک وفامیلای خودتون باشه من الان 15سال دارم کارگری مردم رو میکنم وتو هرطرحی که شماها دادین ثبت نام کردم اما هیچ کدوم به نتیجه نرسیده وگفتین این امر به شرایط شما نمیخوره الان این مسکن ملی چند سال که ثبت نام کردم اما میگن دولت هنوز زمینی توی این شهر به مانداده وما کاری نمیتونیم انجام بدیم واز هرکسی میپرسم میگن بشتر کسایی که ثبت نام کردن بهشون زمین دادن ودارن براشون میسازن اما به نه زمین میدن ونه راستشو میگن که چی شده وفقط دارن پول واز مردم میگیرن وهیچ کاری هم نمیکنن دزدی از این بالاتر که تو روز روشن از مردم به بهانه های مختلف پول میگیرن اما کاری براشون انجام نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
سجادمبینی
۱۵:۰۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
با این همه گرنی و حقوق کم چطور میشه ما صاحب خونه بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
با وام دادن تورم تزریق نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
سلام من سال 99مسکن ملی در همدان ثبت نام کرده ام شغلم خدماتی بیمار ستانم با ماهی 12حقوق 4اجاره 4قسط میمونه 4اخه با این چهار میلیون چطور خرج خانه خرج بچه خرج ماشین رو بدم بعدشم چندین میلیون بدم مسکن ملی آخه این چه زندگی که همیشه تا اخر عمر باید قسط بدیم حقوق ها با خرج هامون همخوانی ندار خدایش کسی نیست به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۹:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
واقعآ با این گرونی که داره این قسط رو بده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
بخدا خسته شدم ،آخه به کی بگیم دردمونو هیچ کس گوش شنوا نداره اسفند 1400 اسم من تو سامانه برای شهر تنکابن تایید شد قرار بود پیامک بیاد بریم افتتاح حساب کنیم الان تقریبا دوسال گذشته هنوز زمین پیدا نکردن شما حرف از قسط میزنید من فکر میکنم همش وعده وعید بوده مگه قرار نبود سالی 1 میلیون مسکن بسازیم ؟؟ تورو خدا پیگیر باشین مردم دیگه بیچاره شدن این بود وعده وعید انتخاباتی آقای رییس جمهور ما انتظار داریم که به حرفتون عمل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
اولا نرخ تسهیلات 18 درصد بود بعد شد 23 درصد بعد صدای همه در اومد دوباره برش گردوند به 18 درصد در ثانی 5 میلیون تومن به بالا قسط با کجای حقوق کارگر متاهلی که با دو تا بچه کلا هشت نه تومن داره حقوق میگیره سازگاری داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
خوب پسرم در ساری ثبت نامه ۳ ساله دارن جاده دریا میسازن مستاجرن کی تحویلشون میدیداون زمان گفته بودن متری ۲/۵ انقدر لفت دادین که الان متری ۱۰ یا کمتر یا بیشتر کردین بخدا ظلمه به جوانان.
آخرین اخبار